Ara llegint
L’AEMET ho confirma: el juliol va ser el més càlid des que hi ha registres amb una anomalia de fins a 3’5 graus

L’AEMET ho confirma: el juliol va ser el més càlid des que hi ha registres amb una anomalia de fins a 3’5 graus

L'AEMET ho confirma: el juliol va ser el més càlid des que hi ha registres amb una anomalia de fins a 3'5 graus

Les Balears han viscut el juliol més càlid des que hi ha registres homogenis. La temperatura mitjana del mes s’ha situat en 28 graus, 2,9 graus per damunt del valor climàtic habitual, fet que converteix el juliol de 2026 en un mes “extremadament càlid”, segons el balanç climatològic de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET).

L’anomalia tèrmica s’ha fet notar a totes les illes. Mallorca ha registrat una temperatura mitjana de 28,2 graus (+3,4 ºC), Menorca de 28 graus (+3,5 ºC), Eivissa de 27,9 graus (+2,8 ºC) i Formentera de 28,2 graus (+2,9 ºC).

La calor persistent ha deixat rècords de temperatura mitjana mensual en nombroses estacions meteorològiques de l’arxipèlag. A Mallorca s’han batut màxims històrics a Lluc, Pollença, el Port de Pollença, Campos, Ses Salines, Son Bonet, Llucmajor, Palma-Porto Pi, Sóller, sa Pobla, Muro, Capdepera, Portocolom, Porreres i Artà. També s’han registrat nous rècords a Es Mercadal, la Mola i Ciutadella, a Menorca, i a Sant Joan de Labritja, a Eivissa.

Entre les dades més destacades hi ha els 29,8 graus de temperatura mitjana mensual assolits a Llucmajor, els 29,4 graus de Porreres, els 29,2 de Son Bonet, els 29,1 de Pollença o els 28,2 graus registrats a Sóller, la temperatura mitjana més elevada en aquesta estació des que es prenen dades, l’any 1981.

Dues onades de calor a Mallorca

Durant el mes es varen identificar dues onades de calor a Mallorca i una a Eivissa. La primera, entre els dies 5 i 12 de juliol, va deixar màximes de 40,8 graus a Llucmajor i de 40,2 graus a Artà i Petra. La segona, entre els dies 18 i 23, va tornar a acostar els termòmetres als 40 graus, amb 39,7 graus tant a Binissalem com a Llucmajor.

A Eivissa, l’onada de calor es va produir entre els dies 6 i 9. Tant Sant Antoni de Portmany com Sant Joan de Labritja varen arribar als 40,2 graus, un nou rècord absolut en ambdues estacions meteorològiques.

La temperatura màxima més elevada del mes es va registrar a Mallorca, amb 41,1 graus a Pollença el dia 16. A Menorca es varen assolir 37,7 graus a la Mola, mentre que Formentera va arribar als 36,7 graus.

També les temperatures nocturnes es varen mantenir excepcionalment elevades. A Mallorca, la mínima més alta va ser de 28 graus a Sóller el dia 20. Durant el mes es varen batre rècords de temperatures mínimes a Palma-Porto Pi, Capdepera i l’aeroport d’Eivissa.

Més dies de calor i nits tropicals

L’informe de l’AEMET constata un augment molt significatiu tant dels dies càlids —amb màximes iguals o superiors als 30 graus— com dels dies molt càlids, amb temperatures per damunt dels 36 graus.

En nombroses estacions es varen registrar els 31 dies del mes amb temperatures superiors als 30 graus. És el cas de Palma-Porto Pi, l’aeroport de Palma, Llucmajor, Campos, Santanyí, Manacor o Binissalem, entre d’altres. A Eivissa i Formentera, totes les estacions automàtiques varen sumar també 31 dies càlids.

Els dies molt càlids també es dispararen. Binissalem en va registrar 21, quan l’habitual són sis; Llucmajor, Porreres i Sineu en varen acumular 20, multiplicant diverses vegades els valors normals. A Sant Joan de Labritja es varen comptabilitzar 14 dies per damunt dels 36 graus, quan el més habitual és que només n’hi hagi dos.

Les nits tampoc varen oferir treva. Les nits tropicals, amb temperatures mínimes que no baixen dels 20 graus, varen ser pràcticament contínues en moltes localitats. Destaquen les 31 nits tropicals registrades a Palma-Porto Pi, Llucmajor, Santanyí, Pollença, Capdepera o Cabrera, així com a la Mola i es Mercadal, a Menorca.

Encara més excepcionals varen ser les nits tòrrides, amb mínimes iguals o superiors als 25 graus. Capdepera en va registrar 26, un nou rècord des de 1989, mentre que Banyalbufar en va sumar 18, Palma-Porto Pi 14 i Sóller 13, més del doble del valor habitual.

Un mes molt sec

Pel que fa a la precipitació, el juliol també va ser sec. A les Balears només es varen recollir, de mitjana, 1,9 litres per metre quadrat, un 66% menys del que és habitual.

Mallorca va registrar una mitjana de 2,3 litres per metre quadrat, amb les precipitacions concentrades principalment al nord, l’oest i alguns punts de l’interior. Sa Pobla va ser el municipi amb més pluja, amb 13,6 litres per metre quadrat, mentre que a Cabrera se’n varen acumular 14,2.

A Menorca pràcticament no hi va haver precipitacions. Només es varen registrar 0,2 litres per metre quadrat a l’aeroport, en forma de rosada. A Eivissa i Formentera no es va registrar cap precipitació durant tot el mes.

Vent dins la normalitat

A diferència de la temperatura i la precipitació, el comportament del vent es va mantenir dins els valors habituals. La ratxa més intensa es va enregistrar el dia 2 a l’aeroport de Menorca, amb 89 quilòmetres per hora de component nord. També destaquen els 72 quilòmetres per hora registrats a Capdepera el dia 3 i a l’aeroport d’Eivissa el dia 21.

Disponible en Google Play

© 2020 Fora Vila Verd

Torna a dalt