Ara llegint
Excursió circular Ermita de Valldemossa, ermites velles i Mirador dels Tudons

Aquesta excursió ens durà fins a l’ermita de Valldemossa. Des d’allà, iniciarem un petit recorregut circular per conèixer les ruïnes de les ermites velles, el Mirador dels Tudons (únic a tot Mallorca) i travessar diversos boscos d’alzinars.

A més, trobarem nombroses restes de diferents construccions típiques d’antigues professions lligades al món rural a la Serra de Tramuntana, com ara forns de calç o les anomenades sitges o carboneres.

Tot el conjunt, la converteixen en una excursió única per fer en família.

Vistes cap a ponent des de l’Ermita de Valldemossa. (Foto: Turisme Petit)

Iniciem la nostra excursió familiar per l’Ermita de Valldemosa des de la Carretera Deià, al km 2,5 s’hi ubica el Restaurant Can Costa. És la referència més clara, ja que la carretera de pujada a l’ermita se situa just davant. La pujada a l’ermita dura uns 20 minuts. El camí no té pèrdua.

Aquesta és la primera part de la nostra excursió, aquí podeu fer una parada per visitar l’interior de l’ermita. Obren a les 10 del matí, l’entrada és lliure i val la pena fer un ull i gaudir d’una preciosa panoràmica de la costa mallorquina des del mirador.

L’Ermita de la Santíssima Trinitat va ser fundada el 1648 sobre les ruïnes d’una anterior ermita que es trobava al bosc de la Trinitat, allà ens dirigirem més tard per veure-les. Actualment hi viuen tres ermitans. Fora veurem que hi ha una petita àrea recreativa amb algunes taules de pedra.

Els bosc, una bona zona d’esbarjo en família. (Foto: Turisme Petit)

Des d’aquesta àrea recreativa comença el nostre recorregut circular. Veurem que hi ha un recinte tancat i a mà esquerra, al fons, hi ha una porta metàl·lica, just a la dreta no hi ha tanca pel que podem passar sense problema. De seguida veurem dos camins, cal prendre el de la dreta, ja que el retorn el farem pel de l’esquerra. Ara es tracta de seguir el camí a través del bosc i descobrir les diferents sorpreses que ens ofereix aquesta sortida.

Seguint el camí de la dreta, gairebé de seguida, arribem a una curiosa fita, es tracta de l’anomenat Bufador dels Ermitans. Està ubicat a la dreta d’un petit berenador de pedra. Veurem una porta de reixa que podem obrir per veure una enorme cavitat de pedra. Seguim la nostra ruta cap amunt i en uns 15 minuts arribarem a les ruïnes esmentades, veurem diverses parets de pedra i restes d’antigues edificacions, tot enmig d’un bell bosc d’alzines.

Ruïnes de construccions anteriors. (Foto: Turisme Petit)

Després de donar una ullada a la zona, reprenem el camí i ara anirem en lleuger descens rumb al mirador. Arribarem a una zona àmplia i que es pot prestar a confusió, però prendrem com a referència un enorme forn de calç, aquí ja haurem vist diversos exemples de construccions relacionades amb diferents oficis de la Serra. En aquest cas seria el de calciner i dins aquest forn es fabricava la calç a partir de la combustió de llenya i pedres de calç.

Si ens col·loquem davant aquest forn, que ens quedarà a la nostra esquena, haurem d’agafar el camí de l’esquerra, el que sembla que segueix la llera de l’aigua quan plou. Des d’allà estem a pocs minuts per arribar al mirador.

Arribarem a una mena d’esplanada on a mà dreta veurem el famós Mirador dels Tudons. És una mena de piràmide circular amb escales, manat construir per l’Arxiduc Lluís Salvador d’Àustria que tant va fer per donar a conèixer Mallorca.

Escala de pujada al mirador dels Tudons. (Foto: Turisme Petit)

Des d’aquí podem veure Sa Foradada i el Monestir de Miramar, des d’una altra preciosa perspectiva, si bé hi ha força arbustos i arbres, les vistes segueixen sent boniques.

Ja gairebé hem acabat la nostra ruta circular, hem de tornar al camí, i la baixada és una mica més pronunciada, en un moment donat, fins i tot veurem la carretera de Deià a la nostra dreta.

Mirant cap a Sa Foradada i Miramar. (Turisme Petit)

Arribarem a una darrera bifurcació, seguirem pel camí de l’esquerra, que és de pujada, el camí que al començament hem comentat que era el de tornada. En pocs minuts tornem a ser a l’Ermita.

Només ens quedarà tornar al cotxe i donar per finalitzada l’excursió.