Ara llegint
L’Azinar: Taller de Tir de Fona, a Sóller, impartit per Silvio Jaegoor, Joan Pere Estarellas i Pere Rodríguez

L’Azinar: Taller de Tir de Fona, a Sóller, impartit per Silvio Jaegoor, Joan Pere Estarellas i Pere Rodríguez

Em faltarà vida per fer tot el que vull, però faré tot el que vull mentre visqui, pesi a qui pesi.

Avui en dia, que ens trobem a l’era del “maquinisme” i de la intel·ligència artificial, que envaeixen tots els estrats de la nostra societat, parlar de tir de fona, de bassetja, de passetja, o mandró, sembla un  poc fora de lloc, de nostàlgics… 

Juli Cèsar a la seva “Història de les Gàl·lics” ja parlava dels foners com els caçadors més hàbils… S’ha aconseguit, avui en dia, convertir aquella arma ofensiva –mortal de necessitat-  amb una autèntica eina esportiva.

El foner, passatger o bassetger balear, és la figura més representativa de l’esperit independent i combatiu dins l’alba de la història i prehistòria de les nostres Illes, i nombrosos autors clàssics al·ludeixen a la seva eficàcia com a combatent valerós, i a la punteria dels seus tirs fulminants.

Juliano, en la seva “Història de les Gàl·lics” referint-se als foners balears diu: “Foren els caçadors més hàbils en la modalitat de tir més delicada i que exigeix majors qualitats físiques: el tir amb fona”.

El tir de passetja avui en dia segueix més viu que mai, continua present a tots els racons de les nostres Illes, com fa vint-i-cinc o trenta segles, presentant aquesta harmonia entre el passat i el present, gràcies als clubs balears i a la Federació Balear de Tir de Fona, única en el Món, i que serveix de mirall a les restants  nacions, que empren els seus reglaments, i participen  també a les seves activitats.

Tot recomençà, però, en el Talaiot dels Racons, de Llubí, on el popular Biel Frontera (E.P.R.) es topà, i conversà llargament, amb un foner hivernat per aquelles contrades.

Després de la renyada inicial, com que el tir de bassetja ja havia desaparegut quasi completament de les nostres Illes (només quedava una petita constància als llibres d’història), Biel Frontera i ells seus “brusquers” companys de curolles, portadors en la sang de la imatge altiva i orgullosa dels nostres avantpassats, tenint clares les seves arrels, volgueren reviscolar la imatge del foner, símbol de la llibertat i independència illenca.

Pere Rodríguez, Joan Pere Estarellas i Silvio Jaegoor, impartint la primera tanda del taller, la classe teòrica.  (FOTO: Joan Oliver).

Taller de Tir de Passetja, a Sóller, amb dos monitors de renom: Jaegoor i Estarellas.

El Camp Municipal d’Esports, Jaume Oliver i Sastre, acollí, de nou, dijous d’aquesta setmana, un taller de Tir de Fona, impartit pel foner alemany Silvio Jaegoor, actual Campió del Món i guanyador de la Primera Copa del Món Mateu Cañellas (combinada de llançaments de pedra i de pilota), i el foner solleric Joan Pere Estarellas, amb la presència d’un total de vint-i-sis alumnes de cinquè, del Col·legi Sagrats Cors de Sóller (Es Convent), dirigits pel seu professor d’Educació Física Pere Rodríguez, que participà activament ensenyant a trenar fones.

El taller molt ben estructurat, constà, com de costum, de dues parts.

A la primera, es parlà de l’època prehistòrica i històrica dels foners, contestant, Silvio, i Joan Pere Estarellas, a les nombroses preguntes dels jovençans assistents.

La classe pràctica, amb jocs molt interessants, i confecció manual de fones, que aconseguiren centrar l’atenció de tots els jovençans, acabà posant en pràctica les ensenyances del dia, amb nombrosos llançaments, amb les reglamentades pilotes de tenis, amb les fones confeccionades pels mateixos alumnes.

Els protagonistes:

Pere Rodríguez, ensenyant a trenar una fona. (FOTO: Joan Oliver).

Pere Rodríguez Estarellas

Mestre d’Educació Física del CC Sagrats Cors de Sóller.

“Per saber cap on anem, hem de saber d’on venim.

Tenir els nostres avantpassats presents, amb els seus costums i tradicions a un centre escolar, és fonamental per preservar la identitat cultural d’una comunitat.

Això permet als nostres alumnes connectar amb la seva història i entendre les seves arrels. A més, fonamenta el respecte i la valoració de la diversitat cultural a un món molt globalitzat, promovent un ambient inclusiu.

Coneixent les tradicions, els nostres alumnes, aprenen a valorar l’esforç de generacions anteriors per mantenir vives els seus costums i enfortir el sentit de pertinença i orgull cap a la nostra comunitat.

Les activitats relacionades amb la nostra cultura poden servir com eina educativa per desenvolupar habilitats creatives com pugui ser aprendre el maneig de la fona (passetja o mandró).

Per altra banda, aquestes activitats enriqueixen el procés d’ensenyança-aprenentatge, vinculant els continguts curriculars amb la realitat quotidiana dels nostres alumnes, contribuïm, també, a la conservació del patrimoni cultural, com escola adherida a la xarxa d’escoles UNESCO.

Coneixent les nostres tradicions, els nostres alumnes poden ser ambaixadors de la seva cultura en un context global, compartint els seus costums amb altres regions”.

Jaegoor, ensenyant les diverses tècniques de llançament als jovençans foners. (FOTO: Joan Oliver).

Silvio Vas “Jaegoor”.

Monitor i foner alemany.

Actual Campió del Món.

Guanyador de la Primera Copa del Món Federativa Mateu Cañellas (combinada de llançaments de pedra i de pilota).

“Quan venen els nins?

En poc temps, tot ja està preparat.

Tenim tres dianes instal·lades, al camp.

Finalment, ja es podien sentir les veus dels nins, tots estaven de molt bon humor.

Tenien moltes preguntes per a nosaltres, els entrenadors.

Aleshores tots es dividirien en dos grups.

Probablement Francina, una cabra que viu aquí, es va voler unir a la festa, agafant una fona ja preparada.

O simplement tenia gana?

Tots se’n van haver de riure, aquí va començar tot.

Cada grup comptava amb un formador.

No és tan fàcil donar al blanc, però tots els nins ho van fer tan bé com varen poder. Després d’alguns intents, aconseguim els primers encerts.

Malauradament, el temps es va acabar molt de pressa.

Totes les reglamentàries pilotes de tenis, varen ser guardades ràpidament.

Al final hi va haver la ritual foto grupal junts.

Jo també em diverteixo molt. Ho passo molt bé ensenyat el Tir de Fona.

Des de la meva primera visita a Sóller, el 2011, he gaudit sempre de venir aquí, una vegada i una altra.

Soc un gran admirador de la Ciutat i del Tir de Fona.

Definitivament tornaré.

Moltes gràcies a tots els que hi varen ser, alumnes i professors.

I moltes gràcies especialment a Joan, i al C.C.D.S., per transmetre aquesta meravellosa tradició i esport a la pròxima generació.  

Moltes gràcies!”

Joan Pere Estarellas, intentant acabar amb el fotògraf del Fora Vila.  (FOTO: Joan Oliver).

Joan Pere Estarellas.

Participant, com a foner, a les Olimpíades Culturals de Barcelona-92.

Campió de les Balears, i plusmarquista, de Llarga Distància, des de l’any 1991 al 1999, amb una marca oficial de 118,20 metres.

“Arran que les meves filles cursessin 5è de primària al Col·legi Sagrats Cors, de Sóller, col·laboro amb la divulgació del tir de fona entre els estudiants, un pic a l’any, gràcies al C.C.D.S. i al mestre d’educació física, Pere Rodríguez.

Aquesta tasca anual que du a terme en Pere, dedicant part del trimestre de 5è, a ensenyar a confeccionar una fona als seus alumnes, i a practicar el tir, incloent-hi la sortida que fem al camp de tir Jaume Oliver, on jo puc fer una petita demostració i clínic del tir amb passetja, dona a conèixer, una mica més, aquest esport tan nostre i a l’hora tan oblidat.

Entitats com el C.C.D.S., que amb la seva perseverança s’esforcen dia rere dia perquè la nostra tradició avanci i no caigui en l’oblit, promovent tirades i diades com les que hem viscut avui.

El tir amb fona és un esport i alhora un signe d’identitat de la gent Balear”.

Cap preu és massa alt pel privilegi de ser un mateix.

(Friedrich Nietzssche).

Disponible en Google Play

© 2020 Fora Vila Verd

Anar a dalt