Ara llegint
Mallorca, zona afectada pel serotip 3 de llengua blava

Mallorca, zona afectada pel serotip 3 de llengua blava

Vacunat el 20% del cens oví de les Illes en els primers 13 dies de campanya de la llengua blava

La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural ha declarat aquest dilluns Mallorca zona afectada pel serotip 3 de la llengua blava, després de confirmar-se un primer focus en una explotació d’oví a Bunyola amb 156 animals. El conseller Joan Simonet i el director general d’Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, Fernando Fernández, han comparegut en roda de premsa per anunciar les primeres mesures i transmetre “un missatge de tranquil·litat”, ja que hi ha vacunes disponibles i la campanya de vacunació començarà de manera immediata.

Segons Fernández, es delimitarà una zona de màxima prioritat en un radi de 10 km al voltant del focus, que inclourà municipis com Palma, Marratxí, Esporles, Valldemossa, Puigpunyent, Deià, Banyalbufar, Santa Maria, Sóller i Alaró. L’objectiu és establir un “radi de protecció” per frenar l’extensió del virus.

De moment, només s’ha confirmat un focus positiu, però s’estan analitzant mostres de dues sospites més a la mateixa zona sanitària. Des del gener fins a setembre, s’han enviat 40 mostres al laboratori de referència d’Algete, totes amb resultat negatiu fins a aquesta detecció recent.

La Conselleria disposa ja de 50.000 dosis de vacuna i ha fet un contracte d’emergència per adquirir-ne 230.000 més. Paral·lelament, es reforçarà el Servei de Sanitat i Benestar Animal amb tres veterinaris i tres auxiliars administratius nous i s’instal·larà un mòdul provisional de laboratori a l’IRFAP per agilitzar proves PCR.

Campanya del serotip 8 sota control

La compareixença ha coincidit amb l’inici de la segona campanya de vacunació del serotip 8 de llengua blava, que es dona per controlat a les Illes Balears després d’haver assolit una immunitat superior al 90% en el ramat oví i boví. El darrer focus d’aquesta variant es va detectar l’11 de desembre de 2024.

Des de la Conselleria s’han destinat 800.000 € anuals durant tres anys per cobrir proves i vacunacions, i 1,8 milions més en ajudes per reposició d’animals i compensacions al sector. Segons Fernández, s’han rebut sol·licituds de 433 explotacions amb més de 10.000 femelles destinades a reposició.

Simonet ha destacat la complexitat de la gestió sanitària ramadera i ha agraït la col·laboració del sector: “El sector està esgotat, però la seva implicació és fonamental per mantenir el control de la malaltia i protegir la cabanya ramadera de les Illes”.

Disponible en Google Play

© 2020 Fora Vila Verd

Anar a dalt