Ara llegint
Menorca redueix l’impacte ambiental de la indústria bijutera

Menorca redueix l’impacte ambiental de la indústria bijutera

Menorca redueix l'impacte ambiental de la indústria bijutera

El Consell Insular de Menorca i l’Institut Tecnològic de la Bijuteria (ITEB) han desplegat durant el 2025 un conjunt d’actuacions orientades a reduir l’impacte ambiental de la indústria bijutera de l’illa, amb resultats destacats tant en la gestió de l’aigua com en la reducció de residus i consum energètic.

Aquestes iniciatives s’emmarquen en el conveni de col·laboració que ambdues institucions mantenen des de fa una dècada i que, a través del departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, dona suport a la millora dels processos ambientals del sector. L’acord ha permès avançar en el tractament de les aigües residuals, així com en l’optimització dels recursos hídrics i energètics.

Una de les línies de treball principals s’ha centrat en la qualitat de l’aigua depurada. En aquest àmbit, s’ha dut a terme un estudi per avaluar la viabilitat del dimetilditiocarbamat de sodi (DDS) com a reactiu per al tractament dels efluents industrials. Els assajos de laboratori han confirmat la seva eficàcia per reduir la presència de metalls com la plata i el coure, i han permès establir les condicions òptimes d’aplicació. La implantació del sistema a escala real es preveu analitzar a partir del conveni de 2026.

En paral·lel, les actuacions han incidit en la reducció de residus i en el consum d’aigua. La incorporació d’una premsa vertical ha permès disminuir en un 65 % el nombre de ‘big bags’ utilitzats per al transport de residus d’envasos, amb la consegüent reducció de desplaçaments i d’impacte energètic. Pel que fa al laboratori de l’ITEB, la substitució del sistema d’osmosi inversa per un destil·lador ha reduït prop d’un 74 % el consum d’aigua potable.

Els resultats també s’estenen a les actuacions iniciades el 2024. La instal·lació d’un nou compressor ha propiciat una davallada significativa del consum elèctric del centre, que ha passat de 42.173 kWh a 30.838 kWh en un any, una reducció del 26,9 %.

El conjunt d’actuacions executades el 2025 ha suposat una inversió de 23.286 euros, dels quals 20.000 han estat aportats pel Consell.

Disponible en Google Play

© 2020 Fora Vila Verd

Anar a dalt