Menorca redueix l’impacte ambiental de la indústria bijutera
El Consell Insular de Menorca i l’Institut Tecnològic de la Bijuteria (ITEB) han desplegat durant el 2025 un conjunt d’actuacions orientades a reduir l’impacte ambiental de la indústria bijutera de l’illa, amb resultats destacats tant en la gestió de l’aigua com en la reducció de residus i consum energètic.
Aquestes iniciatives s’emmarquen en el conveni de col·laboració que ambdues institucions mantenen des de fa una dècada i que, a través del departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, dona suport a la millora dels processos ambientals del sector. L’acord ha permès avançar en el tractament de les aigües residuals, així com en l’optimització dels recursos hídrics i energètics.
Una de les línies de treball principals s’ha centrat en la qualitat de l’aigua depurada. En aquest àmbit, s’ha dut a terme un estudi per avaluar la viabilitat del dimetilditiocarbamat de sodi (DDS) com a reactiu per al tractament dels efluents industrials. Els assajos de laboratori han confirmat la seva eficàcia per reduir la presència de metalls com la plata i el coure, i han permès establir les condicions òptimes d’aplicació. La implantació del sistema a escala real es preveu analitzar a partir del conveni de 2026.
En paral·lel, les actuacions han incidit en la reducció de residus i en el consum d’aigua. La incorporació d’una premsa vertical ha permès disminuir en un 65 % el nombre de ‘big bags’ utilitzats per al transport de residus d’envasos, amb la consegüent reducció de desplaçaments i d’impacte energètic. Pel que fa al laboratori de l’ITEB, la substitució del sistema d’osmosi inversa per un destil·lador ha reduït prop d’un 74 % el consum d’aigua potable.
Els resultats també s’estenen a les actuacions iniciades el 2024. La instal·lació d’un nou compressor ha propiciat una davallada significativa del consum elèctric del centre, que ha passat de 42.173 kWh a 30.838 kWh en un any, una reducció del 26,9 %.
El conjunt d’actuacions executades el 2025 ha suposat una inversió de 23.286 euros, dels quals 20.000 han estat aportats pel Consell.

