Menorca consolida la millora en reciclatge però encara afronta reptes en la gestió de residus
El Consorci de Residus i Energia de Menorca ha presentat la memòria anual de residus corresponent a 2025, que confirma la tendència positiva en la recollida selectiva a l’illa, amb un increment generalitzat de totes les fraccions reciclables.
Les dades s’han donat a conèixer aquest 30 d’abril en roda de premsa pel conseller de Medi Ambient i president del Consorci, Simón Gornés, i el director insular de Medi Ambient, Mateu Ainsa. Segons Gornés, els resultats consoliden la millora dels darrers anys, amb el sistema porta a porta com a eina clau per augmentar la separació en origen i reduir els residus destinats a l’abocador.
Augment de la recollida selectiva
Durant el 2025, la matèria orgànica ha registrat un augment destacat del 33%, mentre que els envasos lleugers han crescut un 14,12% i el paper i cartó un 9,5%. La recollida de vidre es manté estable, amb un lleuger increment del 0,4%. Paral·lelament, la fracció resta —els residus no separats— ha disminuït un 3,27%, evidenciant una millora en els hàbits de separació.
També han augmentat un 11,6% els residus gestionats a la xarxa de deixalleries, especialment els procedents de construcció i demolició (+24%) i els voluminosos (+52%).
El porta a porta es consolida com a model eficient
El sistema porta a porta continua demostrant la seva eficàcia, especialment a Es Castell, on el 2025 ha estat el primer any complet amb el model implantat a tot el municipi. La recollida separada ha arribat al 78%, molt per sobre del 65% de l’any anterior, mentre que la generació de residus ha baixat un 13% i la fracció resta s’ha reduït en 334 tones.
Aquestes xifres situen Es Castell com l’únic municipi de Menorca que compleix simultàniament els principals objectius europeus en prevenció, reciclatge i reducció d’abocament.
A Maó, el desplegament del porta a porta també ha avançat, arribant al 65% de la població. El percentatge de separació ha passat del 40% al 49%, amb una reducció de prop de 1.000 tones de residus no reciclats. A les zones amb aquest sistema, la separació supera el 81%, molt per sobre del 20% de les zones amb contenidors convencionals.
Objectius: avenços i assignatures pendents
Menorca compleix amb escreix els objectius de reducció de residus, amb una disminució del 17,4% respecte a 2010, superant el llindar estatal fixat per a 2025. No obstant això, encara queda camí per recórrer en matèria de reciclatge: el 43,6% dels residus es destinen a aquesta finalitat, per sota del 55% exigit.
Pel que fa a l’abocament, el percentatge global és del 25,4%, encara lluny del 10% fixat per a 2030, tot i la millora respecte a anys anteriors.
Impacte econòmic positiu
La correcta separació dels residus també té un retorn econòmic. El 2025, el Consorci va ingressar més de 3,2 milions d’euros gràcies al reciclatge i la venda de materials, una xifra que contribueix a reduir els costos de gestió per als ajuntaments i la ciutadania. Aquest import suposa un estalvi aproximat de gairebé 24 euros anuals per habitant.
Mirada al futur
Les dades confirmen la consolidació d’un model basat en el porta a porta i en una major conscienciació ciutadana i empresarial. Tot i els avanços, les institucions reconeixen que encara hi ha reptes importants, especialment en l’increment de la recollida selectiva a escala insular i en la reducció de l’abocament.
El futur de la gestió de residus a Menorca passa, segons el Consorci, per aprofundir en aquest canvi de model i reforçar la implicació de tots els agents per avançar cap a un sistema més eficient i sostenible.

