Una conferència d’ARCA reivindica la murada de Palma com a element clau del patrimoni urbà

La sala de Ca n’Oleo es va omplir de gom a gom amb motiu de la conferència oferida pel Dr. Miquel Oliver Monserrat, arquitecte i expert en arquitectura militar, en un acte organitzat per ARCA (Associació per a la Revitalització dels Centres Antics). La seva intervenció, centrada en la murada de Palma, va posar en relleu el valor patrimonial d’aquest element històric i la necessitat de preservar-lo més enllà de criteris econòmics.
Oliver, autor d’una tesi doctoral sobre les murades de Palma, va exposar amb detall l’evolució dels límits defensius de la ciutat entre els segles XVII i XIX. A més d’explicar la lenta construcció del sistema defensiu, va defensar que aquests vestigis han de ser tractats amb respecte i criteri patrimonial per garantir-ne el coneixement i el gaudi públic.
Durant la seva intervenció, va abordar qüestions com el desviament històric de la Riera, els diversos baluards i els seus noms canviants, així com la figura dels enginyers militars que els dissenyaren. Va ser especialment crític amb actuacions recents com la instal·lació de la cafeteria al Baluard de Sant Pere i la intervenció a la Fortalesa Avençada del Castell de Sant Carles, on va reclamar que es restituísca l’espai original i s’eliminin les restes del fallit projecte del bar Lolita. ARCA també ha denunciat públicament aquestes actuacions.
L’acte fou presentat per Blanca Castaldo, qui destacà els criteris de l’organisme internacional ICOMOS sobre la conservació de l’arquitectura militar. El públic assistent, molt participatiu, reclamà una millor senyalització dels elements patrimonials de la murada, pensada no només per als turistes sinó per als residents.
ARCA va anunciar que pròximament acollirà al seu local una exposició sobre la murada de Palma comissariada pel mateix Dr. Miquel Oliver.