Fornalutx recupera els domassos de la Parròquia, 60 anys després
La parròquia de la Nativitat de Fornalutx ha recuperat la tradició de penjar els domassos per vestir l’església interiorment. L’endomassada a les esglésies de Mallorca era molt tradicional i feia referència a penjar teles de seda o cotó, conegudes com a domàs, per engalanar els temples, especialment durant la Setmana Santa. A Fornalutx se solien posar el temps de Pasqua, per Nadal i les festivitats importants com el Corpus Christi.
El significat de vestir l’església feia referencia a un context festiu i s’utilitzava per donar solemnitat a l’església i com a la tradició popular amb la litúrgia, però fa una seixantena d’anys que es va perdre aquest costum.
El domàs es com una peça de tela, sovint de seda. En els documents històrics es descriu la preparació de les esglésies amb capes de domàs i teixits rics, especialment per a moments de gran veneració. A Fornalutx s’han trobat i recuperat alguns teixits rics i bastant ben elaborats.
A Mallorca sols es vesteix el Convent de Franciscans de la Tercera Orde Regular de Llucmajor i parcialment l’església de Sencelles, pel demés no es coneix cap altre església que mantingui aquesta tradició.
