Ara llegint
Canvi brusc de temps a les Balears: tempestes fortes i davallada notable de la temperatura

Canvi brusc de temps a les Balears: tempestes fortes i davallada notable de la temperatura

El temps estiuenc deixarà pas a un escenari meteorològic radicalment diferent a partir d’aquest dijous a les Illes Balears, segons totes les previsions. Un nucli d’aire fred en alçada provocarà l’arribada de pluges intenses, tempestes fortes i una baixada sobtada de les temperatures, amb registres més propis del mes de setembre que de finals de juliol.

Segons ha informat l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), s’han activat avisos de nivell taronja i groc per fenòmens adversos arreu de les Illes. De fet, avui mateix s’han produït rissagues a Ciutadella, amb oscil·lacions de més d’un metre d’alçada. A les Pitiüses, el risc és especialment alt: entre les 12.00 i les 23.59 hores de dijous, es preveu que les precipitacions puguin assolir els 50 l/m² en una hora i arribar fins als 100 l/m² en poques hores, amb una probabilitat del 40-70 % d’intenses tempestes.

A Mallorca, l’avís groc per pluja i tempestes s’estén durant tot el dijous a zones com la Serra de Tramuntana, el nord-est i el sud de l’illa. Aquí, les acumulacions podrien arribar als 60 l/m² en tres hores.

També s’ha activat l’avís groc per fenòmens costaners a Menorca, Mallorca i les Pitiüses, amb vent del nord i nord-est de fins a 50 km/h i onades que podrien superar els dos metres d’alçada.

Primera situació de potencial sever de l’estiu

Els meteoròlegs apunten que ens trobam davant la primera situació de tempesta amb potencial sever de l’estiu a les Illes, més pròpia del mes d’agost que del juliol. Aquest episodi no només implicarà fenòmens de tempesta importants, sinó també una baixada dràstica de temperatures de fins a 6 o 7 graus respecte als darrers dies.

A partir de dijous, els termòmetres cauran notablement, amb màximes que oscil·laran entre 26 i 30 °C, mentre que les mínimes baixaran fins als 17–22 °C, assolint-se, en molts casos, al final del dia.

La refrescada continuarà divendres, jornada en què persistiran els ruixats i tempestes, sobretot durant el matí. Dissabte es podrien repetir alguns xàfecs puntuals, però la tendència serà cap a una millora progressiva, amb un diumenge que es presenta poc ennigulat i amb valors tèrmics més habituals per a l’època.

Cap a un agost fresc?

Els mapes a mitjà i llarg termini apunten que aquesta davallada tèrmica no serà anecdòtica: podria mantenir-se de cara a l’inici d’agost, amb temperatures per davall del que és normal en plena canícula. En paraules dels aficionats a la meteorologia, “ens estam desfent de les calors fortes”, i potser, a mitjans agost, ja es podrà parlar del final d’un estiu inusualment curt.

Mentrestant, es recomana màxima precaució davant el risc de tempestes severes, especialment a les zones amb avisos actius.

Disponible en Google Play

© 2020 Fora Vila Verd

Anar a dalt