El Govern impulsa un projecte pioner d’aqüicultura sostenible amb intel·ligència artificial
El conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, Joan Simonet, ha visitat avui les instal·lacions d’Aquicultura Balear (Grup Cooke España), on ha anunciat un nou acord publicoprivat destinat a transformar l’aqüicultura a les Illes Balears.
Acompanyat pel director general de Pesca, Antoni M. Grau, i la gerent de l’Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera (IRFAP), Georgina Brunet, Simonet ha donat a conèixer els detalls del projecte, que es desenvoluparà al Laboratori d’Investigacions Marines i Aqüicultura (LIMIA), situat al Port d’Andratx.
Amb una dotació pressupostària de 830.000 euros i el suport de la Unió Europea, la iniciativa ha estat seleccionada en el marc del Pla Estatal de Recerca Científica, Tècnica i d’Innovació 2021-2023. L’acord inclou la participació de l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA), Aquicultura Balear i l’empresa Feeding Systems, i tindrà com a objectiu la creació d’una granja experimental marina de referència que utilitzarà intel·ligència artificial per optimitzar la productivitat i la sostenibilitat ambiental.
“Aquest projecte ens permetrà obtenir una aqüicultura moderna que prioritzi tant la producció com el benestar animal i la protecció del medi ambient”, ha afirmat Simonet durant la visita. Aquesta iniciativa preté posicionar les Balears com un model en l’àmbit de l’aqüicultura sostenible, en consonança amb les exigències mediambientals i les noves tecnologies.
Aquicultura Balear, que forma part del Grup Cooke España, és la granja de producció d’alevins de llobarro i orada més gran d’Espanya i una de les principals de la Mediterrània. Durant el recorregut per les seves instal·lacions, l’equip d’Aquicultura Balear ha destacat els avenços tecnològics aplicats al control i maneig de peixos, que permeten garantir una alta qualitat dels alevins i el seu benestar.
La ubicació de l’empresa també ha estat posada en valor per la seva importància estratègica des d’un punt de vista sanitari, logístic i comercial. Els alevins, un cop completen el seu període de cria sota estrictes controls de qualitat, són transportats en vaixells especialitzats fins a granges marines situades en aigües obertes.