Un total de 32 platges i 14 ports de les Balears reben la Bandera Blava 2025

L’esplanada del Port de la Colònia de Sant Jordi ha acollit aquest dijous l’acte oficial de lliurament de les Banderes Blaves 2025 a les Illes Balears, on s’ha distingit 32 platges i 14 ports esportius per complir amb els estàndards de qualitat ambiental, seguretat, accessibilitat i serveis.
Per tant, les Balears sumen una nova platja guardonada respecte a l’any anterior. Recuperen la Bandera Blava Des Riu (Santa Eulària), Sant Elm (Andratx), Cala Ferrera (Felanitx) i Can Picafort (Santa Margalida), mentre que no renoven Cala Santanyí, Cala Major, Cala Galdana i el port de Sóller.
Un dels moments més destacats ha estat el lliurament de la Menció Especial Nacional a Palma i Sant Llorenç des Cardassar per l’excel·lència dels seus serveis de socorrisme, un reconeixement que situa les Illes Balears entre les comunitats autònomes més avançades en seguretat costanera.
Durant l’acte, el conseller de la Mar i del Cicle de l’Aigua, Juan Manuel Lafuente, ha lliurat els distintius als municipis guardonats, destacant el paper clau de les administracions locals, els serveis de vigilància i la ciutadania en la conservació del litoral balear.
També s’ha realitzat un simulacre de rescat marítim a la Platja de la Colònia, coordinat per Salvament Marítim i l’equip de socorrisme MarSave, que opera tant a la Colònia com a Palma. En l’exercici han intervingut un helicòpter d’emergències, drons de salvament i socorristes especialitzats, en una operació que ha exemplificat el nivell de preparació dels equips que vetllen per la seguretat a les platges de les illes.
El conseller Lafuente ha felicitat els municipis premiats i ha assenyalat que “el reconeixement als serveis de socorrisme posa en valor l’esforç de centenars de professionals que, cada dia, garanteixen que les nostres platges siguin espais segurs i ben gestionats”. Lafuente també ha subratllat que “aquests guardons són el resultat d’una aposta ferma per la sostenibilitat i el treball coordinat d’institucions, tècnics i societat civil”. En aquest sentit, ha aprofitat l’ocasió per reclamar una vegada més al Govern de l’Estat una major inversió a la costa balear: “Fa cinc anys que recapta ingressos del litoral de les Illes Balears i encara esperam que aquests recursos es tradueixin en actuacions reals de conservació i millora del nostre entorn costaner”.
Les xifres d’aquest any reforcen el compromís ambiental de les illes: el 53% de les platges guardonades compten amb praderies marines properes, de les quals un 64% estan protegides com a Hàbitat d’Interès Comunitari (HIC). A més, un 37% presenta sistemes dunars, amb mesures de conservació actives en el 75% dels casos.
Lafuente ha subratllat que “aquests guardons són el resultat d’una aposta ferma per la sostenibilitat i el treball coordinat d’institucions, tècnics i societat civil”.
L’acte ha comptat amb la presència del director general de Ports i Transport Marítim, Antoni Mercant; el gerent de PortsIB, Kiko Villalonga; el batle de Ses Salines i el seu equip de treball, Guillem Mas; el regidor de Turisme i Platges del municipi, i el president d’ADEAC, José Palacios, així com regidors i representants dels municipis guardonats.
A més del reconeixement a les platges, l’acte ha destacat la tasca dels 14 ports esportius de les illes que enguany han revalidat la Bandera Blava, símbol de sostenibilitat, eficiència en la gestió de recursos i compromís ambiental. Les Illes Balears es mantenen com la quarta comunitat amb més ports esportius guardonats, només per darrere de Catalunya, Andalusia i la Comunitat Valenciana.
El director general de Ports i Transport Marítim, Antoni Mercant, ha assenyalat que “aquests guardons reafirmen el compromís del Govern i de PortsIB amb una gestió portuària exemplar, que equilibra el desenvolupament nàutic i la protecció de l’entorn marí”. Per la seva banda, el gerent de PortsIB, Kiko Villalonga, ha posat en valor la feina realitzada pels equips tècnics per mantenir els ports en nivells d’excel·lència ambiental.
Les Illes Balears es mantenen com la sisena comunitat autònoma d’Espanya amb més Banderes Blaves, reafirmant el seu compromís amb un turisme responsable, la protecció del medi marí i l’excel·lència en la gestió del litoral.