Una plataforma digital reuneix cinquanta espais i tradicions de Mallorca
El Consell de Mallorca ha presentat aquest dilluns Mallorca Digitalitzada i Realitat Augmentada, una nova plataforma digital que reuneix continguts interactius sobre cinquanta recursos patrimonials de l’illa amb l’objectiu de divulgar-los tant entre la població resident com entre els visitants.
El projecte, desenvolupat per la Universitat de les Illes Balears (UIB) i gestionat per la Fundació Universitat-Empresa de les Illes Balears (FUEIB), ha suposat una inversió de 600.000 euros finançada amb fons europeus a través del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinacions.
La iniciativa es materialitza en un portal web i una aplicació experimental de realitat augmentada que permeten explorar espais naturals, monuments, jaciments arqueològics, tradicions i altres elements representatius del patrimoni mallorquí mitjançant vídeos de 360 graus, reconstruccions tridimensionals, itineraris interactius i experiències immersives.
Entre els cinquanta recursos seleccionats pel Consell hi figuren espais naturals com els parcs nacionals de Cabrera i sa Dragonera, paisatges com la serra de Tramuntana o el cap de Formentor, monuments com els castells de Bellver, Alaró i Capdepera, edificis històrics com la Llotja de Palma i el palau de l’Almudaina, així com manifestacions del patrimoni immaterial, entre les quals el Cant de la Sibil·la, el Firó de Sóller o la floració dels ametlers.
Durant la presentació, celebrada al museu Es Baluard, el president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, va defensar que la plataforma pretén “fer viu i accessible” el patrimoni de l’illa gràcies a les noves tecnologies i contribuir a reforçar-ne la projecció internacional.
Des de la UIB, responsable del desenvolupament tecnològic del projecte, el director de la unitat LADAT, Juan Antonio Montes de Oca, va destacar que la plataforma s’ha concebut com una eina ampliable. Els cinquanta recursos actuals, va explicar, constitueixen una primera selecció que es podrà anar ampliant amb nous continguts fins a convertir-se en un repositori digital de referència sobre el patrimoni mallorquí.
Cada un dels espais i elements incorporats disposa d’una fitxa amb materials multimèdia específics, entre els quals hi ha fotografies, vídeos, models tridimensionals, recreacions virtuals, plànols, il·lustracions i textos divulgatius. L’objectiu és facilitar una aproximació més visual i interactiva al patrimoni de Mallorca i ampliar les eines disponibles per a la seva difusió i interpretació.
La presentació del projecte va comptar també amb la participació de representants del Govern de les Illes Balears, del Consell de Mallorca i de la Universitat de les Illes Balears, institucions que han col·laborat en el desenvolupament de la iniciativa.
