Ara llegint
A la Torre de Cala en Basset amb tota la família

L’excursió a la Torre de Cala en Basset és una ruta semicircular que té com a punt de partida el preciós poble costaner de Sant Elm.

Sant Elm és un antic poble de pescadors encara que ara s’ha convertit en un petit nucli turístic a causa de la seva privilegiada situació. Compta amb platja pròpia, diverses caletes de fàcil accés des del passeig marítim i podem gaudir d’una variada oferta de restaurants, bars i una petita àrea comercial.

És una ruta molt senzilla i relativament curta, amb una durada màxima de 90 minuts, fins i tot menys. Gaudirem de diverses vistes espectaculars i d’una jornada en un entorn natural privilegiat.

Per als nens els proposem un repte: descobrir les 4 fletxes de roques gegants.  Seguiu llegint …

Des de la torre contemplarem la silueta completa de l’illa de sa Dragonera i tindrem just davant un dels seus dos fars: el Far de Tramuntana. També tindrem una vista única de Cala en Basset. Una platgeta de roques amb aigües cristal·lines.

Magnífica vista de Sa Dragonera. (Foto: Turisme Petit).

Punt de partida de l’excursió a la Torre de Cala en Basset

Començarem l’excursió aparcant a l’Avinguda de la Trapa a Sant Elm, el primer tram el farem pel mateix camí que ens portaria a la Trapa, una excursió molt més llarga però no exempta d’espectacularitat.

Un cop hem aparcat, anirem al final del carrer i començarem a caminar pel camí forestal sempre recte. Gairebé a l’inici veurem que a mà dreta hi ha un camí de baixada que hem d’ignorar.

Transcorreguts uns 10 minuts, arribarem a la desviació que és el que hem d’agafar, està a mà esquerra. Ho sabrem perquè gairebé de front veurem un rètol que posa «Vedat de caça», a la dreta una casa abandonada i a l’esquerra dos camins, el nostre és el de l’esquerra i veurem una fletxa de fusta que ens indica «Torre de Cala Embasset »

La Torre de la Cala en Basset. (Foto: Turisme Petit)

A partir d’aquí, es tracta de seguir el camí sense desviar-nos. Veurem alguns caminets en els laterals però nosaltres seguirem pel camí que hem pres.

Arribarem a una nova bifurcació, nosaltres seguirem per l’esquerra

Després d’una petita pujada ja hauríem de veure, a la nostra esquerra, l’illa des Pantaleu

Seguim i el camí s’estreny una mica i apareixem davant d’un camí més ample que puja i baixa.

Una part del camí cap a Cala en Basset. (Foto: Turisme Petit)

Aquest punt és important, ja que ara haurem d’anar cap a dalt a la dreta, però a la tornada baixarem pel camí a l’esquerra. El millor és que ja veurem la nostra primera fletxa de pedra gegant que ens indica cap a on hi ha la torre. Veurem 3 fletxes més que ens conduiran directes a la talaia.

Durant la pujada arribarem a una altra fletxa gegant (la segona) i fins i tot, en una pedra i en color blau, veurem escrita la paraula torre.

Travessarem un preciós pinar.  Des de fa ja una estona podem anar veient a la nostra esquerra la bonica illa de sa Dragonera.

Seguim el camí i veurem la tercera i quarta fletxa de pedra gegant i la torre de lluny.

Gairebé al final a mà esquerra baixarem per un camí que ens portarà directes a la torre. La primera part de l’excursió ha finalitzat.

La Torre està situada a 90 metres sobre el nivell de la mar a l’anomenada punta de la Galera. Tot i que la torre va ser construïda al voltant de l’any 1583, les cases adjacents que podem veure són la de l’època de la guerra civil.

La talaia és una més de les que es van construir al voltant de l’Illa per vigilar les possibles incursions de pirates i corsaris tan freqüents en la seva època.

Part de les runes de la fortificació de Cala en Basset. (Foto: Turisme Petit)

De retorn a Sant Elm

Per tornar tornarem pel mateix camí fins a arribar a la primera fletxa de pedra on hem comentat que seguiríem cap avall pel camí ample.

Baixarem per aquest camí fins a arribar a una bifurcació triple, nosaltres anirem rectes fins a arribar a una carretera a mig asfaltar que pertany a una urbanització que a la fi no es va arribar a construir.

Des d’aquí ara hem d’anar per l’esquerra i ja estem gairebé a Sant Elm.

Sortirem al carrer de Na Popia, és un carrer circular, nosaltres la farem de baixada i agafarem a l’esquerra el carrer de Sa Punta Blanca.

Des d’aquí estem a prop ja de l’avinguda de la Trapa on hem deixat el cotxe, però us recomanem fer dues paradetes.

Una la farem a l’avinguda de s’Algar, baixant pel carrer que hem esmentat és la primera a la dreta. Aquí hi ha un petit mirador i una cala: Cala s’Algar. Tenim una visió diferent de Sant Elm, no tan turística i entendrem millor els seus orígens de poble pesquer.

Després seguim per la mateixa avinguda i al final a l’esquerra arribem a l’inici de l’avinguda de la Trapa. Aquí veurem un bonic parc amb un molí de vent blau, on els nens més petits podran jugar una estona abans de tornar a casa.