Ara llegint
La Torre Picada del Port de Sóller, una passejada per ca nostra

A Mallorca es conserven encara més de 50 torres o talaies de defensa, algunes en molt bon estat, però d’altres no tant. En aquesta excursió coneixerem una de les més ben conservades de l’illa: Sa Torre Picada. D’ençà que el Consell de Mallorca va adquirir-ne la propietat pel gaudi de tothom, podem dir que la Torre Picada és ca nostra.

És accessible des del Port de Sóller a una excursió molt fàcil l’única complexitat és que l’anada fa pujada. Com sempre ens agrada recordar, és perfecta per fer amb nens i les vistes que podem veure al seu voltant són úniques i espectaculars.

Les talaies estan relacionades amb històries de pirates i corsaris. Ses Valentes Dones de Sóller són una mostra de la tradició que tenia l’illa per defensar el seu territori contra les incursions d’aquests bàrbars.

Arribar fins aquesta torre és bastant fàcil i no trigarem més de 40 minuts en fer-ho. L’ideal és arribar a Port de Sóller a través del túnel de sa Mola i aparcar pels voltants, ja que la pujada a la torre es troba molt a prop. El carrer que ens duu directes al camí que puja a la torre és el carrer de Bèlgica.

Imatge general de la Torre Picada. (Foto: Cati Aina Oliver)

Si sortim del túnel a la primera rotonda, podem agafar la segona sortida (carrer de Torre Picada). El primer carrer a la dreta és el carrer de Bèlgica. Just davant, a la plaça de Reis de Mallorca, podem aparcar o, si no pels voltants.

La primera part de la ruta és per carretera asfaltada, per la qual cosa, cal anar amb precaució. En uns 10 minuts ja arribarem al camí de terra que ens portarà a la torre. Sabrem que estem en el lloc correcte perquè veurem 2 rètols de color groc indicant el nom de dos hotels i un que ens indica que anirem per un carrer sense sortida. Nosaltres seguirem rectes pel camí de terra.

Casa de la finca de pujada al Camí del Cingle. (Foto: Turisme Petit)

Ara ens toca pujar una mica més, aquesta part de l’excursió és molt agradable perquè veurem el típic paisatge rural mallorquí i algunes cases empedrats molt boniques. Un moment especial és veure una panoràmica dels famosos marges de pedra en sec tan abundants en la nostra Serra de Tramuntana combinats amb les precioses oliveres, garrovers i ametllers.

Però hem d’anar amb compte, després de diversos minuts de pujada arribarem a una reixa amb unes petites escales de pedra a la seva dreta (incloem foto perquè no tinguem pèrdua). És per aquí per on haurem de seguir ara.

A la mateixa pedra, gairebé borrós, veurem què posa Torre. Ara el camí és bastant fàcil, passada la tanca seguirem per l’esquerra. Ja estem molt a prop, a penes 15 minuts. En aquesta part de camí, ja veurem el mar i el famós Penyal Bernat i l’illa anomenada «s’Illeta».

Camí de desviació entre s’Illeta i la Torre Picada. (Foto: Turisme Petit)

Per aquest camí sempre de pujada, arribarem a una espècie d’esplanada i molt a prop veurem una entrada amb dues columnes de pedra, després creuar-la, a escassos metres, ja podrem veure en tota la seva esplendor la famosa torre.

També anomenada torre de Pedra Picada que  va ser acabada de construir l’any  1622, data que està gravada a l’entrada de la torre.

És de secció circular i té un diàmetre d’uns 11,5 m. La seva altura és d’uns 11 metres. El seu estat de conservació és bastant bo, ja que ha estat restaurada pels seus propietaris des de sempre, i per això no caldrà fer-hi inversions econòmiques per part de la nova propietat i si es fan, aquestes seran minses.

Se sap que normalment vivien en ella dos vigilants i un superior. Constava de dues plantes amb dues habitacions i una cuina. Una escala de caragol permetia pujar fins a la terrassa on hi havia un canó. De fet, encara hi és malgrat que estigui pendent la seva restauració.

La Torre Picada vista des de lluny en la direcció cap al Penyal Bernat. (Foto: Turisme Petit)

Va estar activa fins al segle XIX per tal de vigilar el contraban i durant la Guerra Civil Espanyola es feia servir per veure si s’aproximaven avions des de la Península.

Les vistes són molt boniques:

● A la dreta de la torre, veurem És Penyal Bernat.

● A la dreta també veurem amb tota claredat s’Illeta.

Imatge amb el Penyal Bernat i s’Illeta al fons. (Foto: Turisme Petit)

● A l’esquerra de la torre hi ha un petit camí que ens acosta a un penya-segat on tindrem una visió única del Far de Muleta i de l’entrada a Port de Sóller.

La bocana del Port de Sóller amb el Far de Muleta. (Foto: Turisme Petit)

La tornada la farem pel mateix camí.

Descobreix més excursions en família a Turisme Petit. https://www.turismepetit.com/