Ara llegint
Excursió al Mirador de Ses Basses i Mirador de Son Gual

La ruta al Mirador de Ses Basses i Mirador de Son Gual s’inicia des de Valldemossa i és una ruta que ens submergeix a l’entorn típic de la Serra de Tramuntana.

La podem fer de dues maneres diferents: de forma circular, però que requerirà sol·licitar permís amb antelació per a una part del trajecte, o fer-la d’anada i tornada pel mateix camí, en aquest cas l’accés és públic sense necessitat de permís previ. Nosaltres recomanem la primera opció.

Estem davant d’una excursió de dificultat mitjana, té diverses pujades costerudes i amb moltes roques. La recomanem per a nens a partir de 7 anys. No és apta per a motxilles portabebès ni carretons.

Una de les belles vistes damunt Valldemossa que en regala aquesta excursió. (Foto: Turisme Petit)

Muntanya del Voltor

Aquesta excursió passa per diverses finques privades: Can Costa, Son Moragues, Son Gual i Son Gual Petit, que van decidir agrupar-se per formar l’associació Muntanya del Voltor i així poder gestionar i regular l’accés a les més de 300 hectàrees que inclou la zona.

L’associació treballa per a la recuperació de la flora, la fauna i els hàbitats naturals, així com la d’elements etnològics d’alt valor que ens trobarem als diferents camins.

La zona s’ha dividit en dues grans àrees per regular el seu ús públic, una és la que requereix permís previ per poder ser visitada, l’altra és d’ús públic i no requereix autorització, hi ha una part de l’àrea pública que forma part de la Ruta de Pedra Seca GR-221 i ens portaria fins a Deià.

Mapa de la Muntanya del Voltor. (Foto: Turisme Petit)

Inici ruta al Mirador de Ses Basses i Mirador de Son Gual

Si ens fixem en totes les rutes que podem fer a la zona hi ha diverses opcions, però nosaltres ens hem decantat per fer una ruta més senzilla tot i no estar exempta de punts d’interès, sobretot pels dos miradors que ofereixen vistes excepcionals de Valldemossa i part de la Serra.

A la nostra ruta circular, la primera part és de lliure accés, però per al trajecte de tornada caldrà sol·licitar permís. És un tràmit molt fàcil i dependrà de si aquell dia hi ha moltes persones apuntades. Us recomanem fer aquesta petició amb temps i amb un mínim de 2 dies d’antelació. Si no es vol demanar permís, es pot arribar als dos miradors sense problema, però el retorn ho haurem de fer pel mateix camí.

Dades de contacte per sol·licitar permís: Per Whatsapp: (+34) 619 59 19 85.

Correu electrònic: info@muntanyadelvoltor.com.

Horari per a sol·licituds: de dilluns a divendres de 9.00 ha 14.00 h.

Camina que tira a tira van fent el recorregut. (Foto: Turisme Petit)

Per començar el nostre camí ho farem des del poble, concretament al final del carrer de les Oliveres, veurem un camí de pedra a l’esquerra d’un gual. Podem aparcar-hi, és una zona sense hora.

Si pugem uns pocs metres, veurem de seguida un rètol amb un mapa informatiu que ens ubica i ens mostra les diferents rutes que podem fer a la zona.

Farem una part del recorregut pel camí públic de Ses Basses i el retorn el farem pel camí que requereix permís anomenat Pas d’en Miquel, és important fer-ho així perquè si ho féssim al revés, considerem que és més perillós fer la baixada. Per sort tot està força ben senyalitzat.

Seguim cap amunt durant uns minuts per arribar a una barrera amb una caseta d´informació amb un camí de pujada i un accés a la dreta. Allí segurament trobarem un responsable que ens demanarà quina ruta volem fer, en cas d’haver sol·licitat permís, haurem de donar-li el nostre nom. Per anar als miradors hem de prendre el camí de la dreta que posa Camí de ses Basses, Deià i Camí de s’Arxiduc.

Indicadors de la ruta. (Turisme Petit)

Camí de ses Basses

Ara ens espera una pujada força pesada d’uns 40 minuts, als primers revolts anirem veient una fantàstica panoràmica del poble de Valldemossa, a mesura que anem pujant serà més espectacular.

Arribarem a una barrera de fusta que després de passar-la trobarem un pal de fusta amb un indicador que posa Ruta de Catalina Omar.

A escassos metres veurem una bifurcació amb un triple indicador, haurem de prendre el camí de la dreta que posa: Camí del Ranxo d’en Sutro.

En breu arribem a una mena d’esplanada on es veuen algunes construccions inacabades. Hem de travessar-les i continuar pujant.

La dificultat d’aquest tram, a més del costerut del terreny i que és molt pedregós, és trobar el camí correcte. Inicialment és molt fàcil però a mesura que ens anem endinsant, el camí està una mica desdibuixat, igualment és relativament fàcil entreveure per on hem d’anar però no ens hem de despistar, a la dreta ens va quedant el vessant. La idea és arribar a la part més alta.

Sabrem que ho hem aconseguit perquè arribarem a un nou triple indicador ia un camí més definit. Recomanem primer visitar el mirador de Ses Basses.

Vistes damunt Valldemossa. (Foto: Turisme Petit)

Mirador de Ses Basses

Agafem el camí de la dreta («Camí de Ses Fontenelles»), i en menys de 3 minuts veureu un rètol que us indica on és el mirador, aquí ja podem fer una parada tècnica per reposar forces i gaudir de les precioses vistes.

Mirador de Son Gual

Aquest mirador no està indicat però és molt fàcil de veure, tornem al post amb la triple bifurcació i aquesta vegada anem a l’esquerra (Pas d’en Miquel), a pocs metres veurem una mena d’entrada amb una petita esplanada, aquest és el segon mirador, és just abans diniciar la baixada i no està indicat.

Ara per tornar, si hem demanat permís hem de seguir cap avall, si no haurem de tornar pel mateix camí amb la mateixa precaució de l’inici per no relliscar o perdre’ns.

Unes vistes meravelloses durant tot el trajecte. (Foto: Turisme Petit)

Tornada per camí privat

Ara ens queda un agradable passeig de baixada.

El camí ara està perfectament definit i és de baixada, només cal tenir precaució en dues noves bifurcacions.

Primer travessem una altra tanca de fusta i després més avall arribem a la primera bifurcació.

En arribar veurem una reixa i una fletxa de fusta que ens indica que a la dreta segueix el camí de S’Arxiduc. Nosaltres seguirem rectes per la reixa fina, la travessem i entrem a la zona que requeria permís.

Seguim baixant fins arribar a una mena d’esplanada. Aquí ve la segona bifurcació, no està senyalitzat però ara cal agafar el camí de l’esquerra que segueix sent de baixada (l’altre camí que no hem de prendre, ens portaria al Coll de Son Gallard).

Ara només hem de baixar fins arribar a la caseta de fusta de l’inici, hem tornat per l’altra banda. Travessem la porta de fusta i baixem pel mateix camí fins al cotxe.