Ara llegint
Excursió Tossals Verds des de Lloseta

L’excursió Tossals Verds des de Lloseta és una ruta d’uns 60 minuts per trajecte que ens durà fins al refugi dels Tossals Verds, gestionat pel Consell de Mallorca.

Aquest refugi, en plena Serra de Tramuntana, s’ubica dins la ruta de Pedra a Sec GR 221. Nosaltres proposem fer la ruta aparcant el vehicle  a Son Ordines. És la més curta i fàcil de fer en família. També es pot fer des de l’embassament de Cúber, però és molt més llarga.

Arribar fins al punt de partida és relativament fàcil però la carretera al seu últim tram, és irregular amb molts clots. Tot i així és accessible per a cotxes. La ruta en si no admet carro de nadó però sí motxilla porta infants encara que tot el trajecte és costa amunt i alguns trams són costeruts.

Des de l’autopista d’Inca MA-13, si venim des de Palma, hem d’agafar la sortida 22 (recentment inaugurada) que hi ha abans d’arribar a Inca, que ens permet anar directament a Lloseta.

Abans d’arribar a Lloseta, entrarem per una rotonda on veurem dues vagonetes empeses per un miner amb la seva via de ferro. Hem d’agafar la segona sortida que posa Alaró. La primera ens duria al poble.

Una bella vista del camí cap als Tossals Verds. (Foto: Turisme Petit)

Arribarem a una cruïlla on veurem un indicador de color marró que posa Refugi de Tossals Verds i un altre que diu Font Sorda – Son Cocó. Per tant, seguim rectes per arribar a una nova cruïlla on veurem el mateix senyal indicant el camí al refugi. També seguirem rectes, aquest camí és el que ens durà fins al Pàrquing de Son Ordines. Des d’aquí són uns 5 quilòmetres amb cotxe més o menys.

Hem de dir que el pàrquing és força petit però abans d’arribar-hi hi ha trams de via que tenen zones amples per deixar el cotxe. Si matinem serà fàcil aparcar.

Durant el camí al pàrquing, passarem per diversos llocs com l´estació de tractament d’aigua potable de Lloseta, per l’embotelladora d’aigua sa Font Sorda, la finca de Son Cocó i diverses possessions més. Nosaltres hem de seguir fins al final del camí per arribar a l’esmentat pàrquing.

L’inici de l’excursió està perfectament senyalitzat. Des del pàrquing tenim una tanca que podem travessar per un lateral i és el punt d’inici. L’indicador ens posa que tenim una hora de pujada utilitzant, a l’últim tram, algunes dreceres ben senyalitzades amb uns mini pals.

Una passejada que sempre ens sorprèn. (Foto: Turisme Petit)

La primera part de la ruta és la més plana i fàcil, aneu passejant per un camí i gairebé de seguida creuarem pel torrent d’Almadrà a través d’un pas, sol estar sec.

En breus minuts arribarem a uns espectaculars congostos que haurem de creuar pel mig. És la part més espectacular de l’excursió i aquí ja tenim algunes costes una mica dures.

Travessats els barrancs, arribem a una nova barrera on ens indiquen que només ens queden 15 minuts per pujar però és una mica enganyós ja que tot és costerut, tot i així, en uns 30 minuts podem arribar.

És una carretera asfaltada però com que no passen cotxes és segura, a més hi ha diversos pals petitets de fusta que ens indiquen algunes dreceres que recomanem agafar per a la pujada, la baixada serà més agradable si la fem per la carretera.

Refugi dels Tossals Verds. (Foto: Turisme Petit)

Aquí el paisatge és molt bonic, a mesura que pugem per una banda tenim el puig de S’Alcadena i, de l’altra, el Puig des Tossals Verds. I entre oliveres anem arribant al nostre destí: el refugi. Un cop a dalt a mà esquerra ho veurem de seguida.

El refugi és de lliure accés pels voltants, disposa de servei de bar/restaurant (prèvia reserva si volem menjar) i lavabos. També ens podem allotjar.

Pati d’esbarjo exterior del refugi. (Foto: Turisme Petit)

A l’exterior tenim dues zones més per dinar, una amb taules de fusta, i una altra coberta que també té per torrar. Si volem, podem visitar un petit jardí botànic amb plantes autòctones, situat a la dreta de la casa.

El retorn el farem pel mateix camí.

Més excursions en família a: www.turismepetit.com