Una vintena de jaciments de Mallorca rebran ajuts per a la seva conservació
El Consell de Mallorca destinarà 270.000 euros a la recuperació de 21 jaciments arqueològics i paleontològics de l’illa a través de la convocatòria de subvencions corresponent a 2026. Els ajuts, la resolució dels quals es va publicar al BOIB el passat 28 de juliol, permetran executar actuacions de restauració, consolidació, adequació i posada en valor de diferents espais patrimonials.
En total, la convocatòria ha concedit subvencions a 18 projectes impulsats per ajuntaments de 14 municipis, així com a un projecte de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i dos més promoguts per particulars.
La línia d’ajuts pretén afavorir la conservació dels jaciments i, alhora, facilitar-ne la investigació, divulgació i visita. Les actuacions subvencionades inclouen intervencions destinades a millorar l’estabilitat de les estructures, garantir-ne la conservació i adequar els espais perquè puguin ser coneguts i visitats en millors condicions.
La vicepresidenta del Consell de Mallorca i consellera de Cultura i Patrimoni, Antònia Roca, ha remarcat que la protecció del patrimoni requereix una feina continuada i la implicació de les institucions, els investigadors i els propietaris. Segons Roca, els ajuts permeten conservar espais que contribueixen a explicar la història de Mallorca, impulsar-ne la recerca i acostar-los a la ciutadania.
Nova fase de recuperació de les Talaies de Can Xim
Entre els projectes beneficiaris d’enguany hi ha una nova fase de recuperació de les Talaies de Can Xim, a Sencelles, un dels pocs conjunts de talaiots quadrats visitables de Mallorca. El jaciment està declarat bé d’interès cultural i forma part de la Ruta Arqueològica Sencelles-Costitx.
El projecte ha rebut suport de la convocatòria del Consell durant els darrers tres anys. En aquest període, la institució hi ha destinat prop de 54.000 euros, que han permès desenvolupar diferents fases de restauració i consolidació.
Les actuacions han servit per intervenir en estructures amb problemes d’estabilitat, eliminar elements moderns que dificultaven la lectura del jaciment, adequar els recorreguts de visita i millorar la conservació del conjunt.
La convocatòria de 2026 finançarà la fase VI del projecte, centrada en la restauració i consolidació de l’exterior sud-est del segon talaiot i en noves intervencions sobre la façana del primer.
La nova línia d’ajuts se suma a les actuacions del Consell per reforçar la protecció pública del patrimoni arqueològic de Mallorca. En aquest sentit, durant els anys 2024 i 2025 la institució ha destinat més de 780.000 euros a l’adquisició de dotze jaciments arqueològics per part dels ajuntaments, amb l’objectiu de garantir-ne la conservació i protecció a llarg termini.

