El nou passeig Marítim de Palma s’obri a la ciutadania amb més verd i una exposició explicativa
El passeig Marítim de Palma inicia una nova etapa després d’una profunda reforma que redefineix la relació entre la ciutat i el seu port. L’Autoritat Portuària de Balears (APB) ha presentat avui el nou espai amb la visita del ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, i la inauguració de l’exposició Un passeig pel Marítim, que repassa la història i l’evolució d’aquesta via emblemàtica.
El projecte, executat per l’APB, ha suposat una inversió de més de 50 milions d’euros i ha transformat 3,5 quilòmetres de façana marítima. El nou passeig aposta per la mobilitat sostenible, amb més espai per a vianants i ciclistes, una reducció del trànsit rodat i un increment notable de les zones verdes.
Durant la visita, el president de l’APB, Javier Sanz, ha destacat “el procés participatiu” que ha acompanyat la reforma, amb la implicació de comerciants, empresaris i veïns. El ministre Óscar Puente ha subratllat que “Palma compta avui amb un espai portuari plenament integrat a la ciutat, pensat per a les persones, l’oci i la sostenibilitat”.
La intervenció ha permès plantar més de 2.300 arbres nous i crear 37.000 metres quadrats d’espais enjardinats. També s’hi han incorporat un sistema de drenatge sostenible, enllumenat LED intel·ligent i punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.
Una exposició per redescobrir el passeig
La jornada ha inclòs la inauguració de l’exposició Un passeig pel Marítim, instal·lada al Port Centre del port de Palma. La mostra fa un recorregut per la història d’aquesta via, des dels seus orígens el 1944 fins a la transformació actual. Hi destaca la darrera remodelació, iniciada el 2022, que ha transformat el passeig en un espai de convivència i d’usos compartits entre port i ciutat.
L’exposició es pot visitar fins al 23 de desembre, de dilluns a divendres, de 10 a 13 h i de 16 a 19 h, amb entrada pel camí de l’Escullera.
Una cursa solidària per celebrar la nova etapa
Per celebrar l’obertura del nou passeig, l’APB ha organitzat la primera Cursa Solidària de l’Autoritat Portuària de Balears, que tindrà lloc el cap de setmana del 15 i 16 de novembre. Els beneficis de les inscripcions es destinaran íntegrament a Projecte Home Balears.
L’esdeveniment començarà dissabte amb una fira d’entitats esportives i socials a la plaça de Sant Domingo de la Calçada, amb activitats gratuïtes per a tots els públics. Diumenge, a les 10 h, es donarà la sortida a la cursa de 10 quilòmetres, que recorrerà zones portuàries habitualment tancades al públic. També s’hi faran curses infantils, una prova de 4 quilòmetres i una caminada popular.
Les inscripcions es poden fer a través del web d’EliteChip, i els dorsals i la camiseta s’hauran de recollir dissabte. La cursa comptarà amb punts d’aigua potable per reduir l’ús de plàstics i s’emmarca en l’estratègia de l’APB per acostar el port a la ciutadania i promoure valors com la salut, la solidaritat i la sostenibilitat.

