El Consell farà inventari dels elements etnològics de la Tramuntana i de les oliveres mil·lenàries

El Consell de Mallorca ha posat en marxa un projecte per inventariar tots els elements etnològics de la Serra de Tramuntana. Aquesta iniciativa, anunciada pel director insular de Serra de Tramuntana, Antoni Solivellas, i el gerent del Consorci, Lluís Vallcaneras, durant la darrera reunió de la Mesa Permanent del Consorci, permetrà disposar d’un registre exhaustiu del patrimoni d’aquest espai declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO el 2011.
Enguany es preveu completar els inventaris de les fonts, els escars i les possessions de la Serra. En anys posteriors, s’inclouran altres elements com les cases de neu, les torres de defensa, els talaiots, rentadores i safareigs, fins a completar tot el conjunt patrimonial.
Segons Solivellas, aquesta tasca permetrà tenir una visió global i actualitzada de l’estat del patrimoni, cosa que facilitarà la presa de decisions en funció de la urgència de cada element. El director insular ha recordat que aquesta feina també respon a una petició feta el 2019 pel Consell Internacional de Monuments i Llocs (ICOMOS), organisme vinculat a la UNESCO, per catalogar aquests béns.
A més, el Consell de Mallorca també durà a terme un catàleg d’oliveres mil·lenàries de la Serra de Tramuntana. Per aquest motiu, abans de l’estiu s’organitzarà una jornada formativa per aprendre a calcular-ne l’edat, una passa clau per preservar aquests exemplars històrics.