El Govern regula per decret les comunitats balears a l’exterior amb un nou marc legal adaptat al segle XXI

El Consell de Govern ha aprovat avui el Decret que desplega la Llei 7/2023, de 22 de març, sobre les comunitats balears o illenques fora del territori de les Illes. Aquesta nova norma substitueix i actualitza la Llei 3/1992, considerada obsoleta, i introdueix un marc legal que qualifiquen com a modern i funcional per reconèixer, registrar i donar veu a les entitats illenques a l’exterior.
El text aprovat regula de manera detallada tres grans àmbits: el procediment per al reconeixement i la revocació de les comunitats, la gestió del Registre oficial i el funcionament del Consell de les Illes Balears a l’Exterior. A partir d’ara, les sol·licituds de reconeixement hauran de ser tramitades per la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, que també assumirà la gestió del Registre, amb sistemes informàtics i criteris de control i certificació documental.
El Registre inclourà informació com l’acta fundacional, els estatuts, la documentació jurídica del país d’acollida, les dades dels òrgans directius i les memòries d’activitats. La inscripció de les entitats reconegudes serà automàtica.
D’altra banda, el Decret defineix la composició i les funcions del Consell de les Illes Balears a l’Exterior, un òrgan col·legiat de consulta i participació que assessorarà el Govern en matèria de polítiques públiques dirigides als residents illencs a l’estranger. Aquest organisme podrà crear comissions de treball i disposarà de canals de diàleg amb el Parlament i amb les entitats locals, per fomentar la participació institucional i territorial.