La Vermutera-Brassclub, premi al millor vermut de les Illes Balears i Moyà, el millor palo

Inca ha acollit la primera edició dels Premis Vinari de Vermuts de les Illes Balears i Palo de Mallorca, un certamen que ha reunit una vintena de mostres i que ha reconegut la feina de productors que aposten per la qualitat i la identitat del producte local.
El vermut negre “Luis Adolfo y Lorenzo”, elaborat per La Vermutera-Brassclub Mallorca, ha estat distingit com a millor vermut de les Illes Balears 2025. Aquesta beguda, creada a partir de malvasia mallorquina i botànics com donzell, aranja, anís i canyella, combina un cos intens amb un punt amarg i afruitat. Els seus creadors són Rafa Martín, Xisco Albertí i Alejo Mira, de La Vermutera, juntament amb Mateu Pons, de Monvinus.
En la categoria de Palo de Mallorca, el màxim guardó ha estat per a Palo Moyà, de Licors Moyà, un producte centenari elaborat amb escorça de quina, arrels de genciana, sucre, caramel i alcohol agrícola. Aquest licor tradicional, estretament vinculat a la cultura mallorquina, ha trobat en els darrers anys un nou protagonisme dins la cocteleria moderna.
Els altres guardons
Els vermuts Muntaner, de Destil·leries Antonio Nadal, han estat entre els grans protagonistes del certamen. El Muntaner Blanc ha rebut el Vinari d’Or al millor vermut blanc, mentre que el Muntaner Rosé ha estat reconegut tant amb la plata en la categoria d’innovadors i altres estils com amb el premi especial al millor vermut per a còctels.
En la categoria de vermuts innovadors, el Miss Vermut Picant, de Miss Vermut, s’ha endut el Vinari d’Or. També s’ha premiat el Miss Vermut Negre, de Casa Miss, amb una plata en la categoria de vermuts negres.
Altres reconeixements han recaigut en el Vermut Au Idò, de La Vermutera – 7103 Petit Celler; el Vermut de Puntiró Blanc, de Vins Jaume de Puntiró; i el Vermut blanc El Vicenç, del Grup Santi Taura, tots tres guardonats amb plata en la categoria de vermuts blancs. En la de vermuts negres, han obtingut plata Muntaner Negre, de Destil·leries Antonio Nadal, i Vermut Binitord, de Binitord Celler.
Pel que fa al Palo de Mallorca, a més del triomf de Palo Moyà, han rebut plata els productes Palo Tunel (Distribucions Tunel), Licor de Palo Dos Perellons (Dos Perellons) i Cabraboc Palo de Mallorca (Esperit de Mallorca).
Premis especials
El premi Vinari a la millor etiqueta ha estat per al Can Rich Premium Vermut, elaborat per Bodegas Can Rich (Eivissa), mentre que el premi al millor local per fer el vermut ha distingit el Bar Casa Miss, de Sa Pobla, per la seva aposta per la cultura vermutera i el producte local.
Els Premis Vinari de Vermuts de les Illes Balears i Palo de Mallorca han estat impulsats per l’Ajuntament d’Inca, amb el suport de la Conselleria d’Agricultura del Govern de les Illes Balears i la col·laboració de l’Escola d’Hoteleria de les Illes Balears i l’Associació de Sommeliers de les Illes Balears. El tast es va dur a terme dimecres, i l’entrega dels guardons va tenir lloc ahir dijous al claustre de Sant Domingo d’Inca.