Ara llegint
Son Mas des Potecari avança en la investigació amb la localització d’una part de l’anell perimetral del túmul

Son Mas des Potecari avança en la investigació amb la localització d’una part de l’anell perimetral del túmul

La sisena campanya arqueològica al jaciment de Son Mas des Potecari, a Inca, ha permès localitzar i documentar una part de l’anell perimetral del túmul, un dels principals objectius de la investigació. La troballa contribueix a aprofundir en el coneixement de l’estructura arquitectònica del monument i a confirmar algunes de les hipòtesis plantejades en campanyes anteriors. A més, els treballs han posat al descobert indicis d’una possible estructura anterior, que encara es troba en fase d’estudi.

El jaciment, conegut des de principis del segle XX, té els seus orígens entorn del 1000 aC, durant el període talaiòtic, tot i que presenta evidències d’ocupació de diferents etapes històriques, fins a l’època andalusina. Les intervencions arqueològiques programades, que es duen a terme des de 2017, han permès ampliar progressivament el coneixement d’aquest conjunt patrimonial.

La campanya de 2026 ha combinat les excavacions amb tasques de restauració, catalogació de les restes, aixecaments topogràfics i condicionament de l’entorn. L’objectiu és avançar en la investigació del monument i, alhora, garantir-ne la conservació.

Una part destacada de la feina s’ha centrat en la delimitació d’un dels anells que conformen el túmul. La documentació d’aquest tram permetrà aprofundir en la comprensió de la configuració i el procés constructiu de l’estructura, encara que continuen obertes diverses incògnites sobre el monument.

Consolidació de les estructures

Paral·lelament, els treballs de conservació han continuat en els sectors sud-oest i nord del jaciment. Aquesta línia d’actuació es desenvolupa des de 2021 i prioritza els punts que presenten un estat de conservació més delicat.

Les intervencions inclouen la retirada controlada de soques i arrels dels grans ullastres que afecten els murs exteriors, amb la finalitat de reduir els danys sobre les estructures i preparar-les per a les actuacions de consolidació. També s’hi empren tècniques i materials compatibles amb les característiques originals del monument, com la pedra seca i el morter de calç.

El projecte està impulsat per l’Ajuntament d’Inca, amb el suport del Consell de Mallorca i la col·laboració dels propietaris de la finca. La campanya ha comptat amb la participació d’arqueòlegs, restauradors i especialistes en gestió del patrimoni.

Durant la visita al jaciment, la regidora de Cultura, Alice Weber, ha defensat la continuïtat de les intervencions per avançar en l’estudi i la preservació del conjunt. Segons ha assenyalat, els resultats obtinguts demostren que Son Mas des Potecari encara conserva elements pendents d’investigar i documentar.

La continuïtat de les campanyes haurà de permetre aprofundir en l’evolució històrica de l’enclavament i resoldre algunes de les qüestions que encara planteja un dels conjunts arqueològics més singulars d’Inca.

Disponible en Google Play

© 2020 Fora Vila Verd

Torna a dalt