Ara llegint
Excursió a la Trapa des de Sant Elm

L’excursió a la Trapa és una de les rutes clàssiques de l’Illa. Val la pena pel seu valor paisatgístic i les seves increïbles vistes a Sa Dragonera, de Cala en Basset i de la torre del mateix nom. Nosaltres proposem fer el recorregut d’anada i tornada pel mateix camí, ja que el recorregut circular el veiem massa perillós i molt mal senyalitzat en el tram de retorn, sobretot si anem amb nins petits.

La Trapa és una finca de muntanya de 81 hectàrees situada en el sud-oest de la Serra de Tramuntana, en el terme municipal d’Andratx i accessible des de Sant Elm.

L’any 1810 una comunitat de monjos trapencs pertanyents a l’ordre de la Trapa, fugint de la Revolució Francesa, arriben a Mallorca i gràcies al canonge Pere Roig, disposen d’aquesta propietat que originalment tenia el nom de Vall de Sant Josep de S’Arracó, però que des d’aquesta data passà a dir-se La Trapa. Aquests monjos feien vot de silenci.

Els monjos hi van estar pocs anys  i la propietat va anar canviant de titulars que sobretot feien un ús agrícola de la zona. A mitjan segle XX va ser abandonada definitivament i els edificis van començar a degradar-se.  Per sort i per a impedir-ne la urbanització, va ser adquirida l’any 1980 pel GOB gràcies al suport popular, institucional i d’entitats amb l’objectiu de preservar-la i conservar els seus valors naturals.

Actualment, de la mà del GOB, i gràcies a la col·laboració altruista de nombrosos grups de voluntaris que col·laboren en les seves tasques de gestió i conservació, la Trapa s’ha consolidat com una gran eina per a promoure l’excursionisme, la recerca científica, l’educació ambiental i la conservació de la naturalesa.

La Trapa, una finca que mostra la bellesa de la Serra de Tramuntana. (Foto: Turisme Petit).

Primera part: de pujada per la muntanya.

Començarem l’excursió aparcant en l’avinguda de la Trapa  Sant Elm. Aquesta avinguda acaba i es converteix en un camí forestal de terra anomenat Camí de Can Tomeví, el qual hem de seguir. Gairebé a l’inici veurem que a mà dreta hi ha un camí de baixada que hem d’ignorar. Transcorreguts uns 10 minuts arribarem a un desviament i  hem de seguir recte pel mateix camí forestal. A l’esquerra faríem la ruta de la Torre de Cala Embasset.

Com hem dit, no abandonem el camí i passem per unes cases abandonades que són les cases de Can Tomeví que donen nom al camí.

Continuem i al cap d’uns minuts veiem que ens indica que estem en el Camí Punta de Sa Galera i una fletxa de fusta a l’esquerra ens indica que podem arribar fins a Cala en Basset. Òbviament seguim rectes. De moment mai abandonem la pista forestal.

Caminant un poc arribarem a un encreuament de camins amb indicadors, el de la dreta ens portaria a s’Arracó, nosaltres anem pel de l’esquerra que posa «La Trapa».

Un dels camins de la finca de La Trapa. (Foto: Turisme Peetit)

Segona part: la casa del monjo

A partir d’aquí la cosa es complica una miqueta perquè comença la pujada. La primera fita serà arribar a la casa del monjo que està reformada i té un petit mirador.

És en aquesta pujada on agafem una dimensió espectacular de la nostra volguda Serra de Tramuntana. Les vistes seran cada vegada més maques i fins i tot arribarem a veure la mar al lluny. Transcorregut un temps arribem a una nova bifurcació, però clarament existeix un rètol que ens indica que hem de seguir per l’esquerra. També veurem un original rètol de fusta amb una frase molt bonica que no volem revelar.

Després de continuar admirant la muntanya i els seus bells pinars, arribem a un cartell gran que ens indica que entrem en la reserva biològica de la Trapa. És un bon moment per a recordar que totes les escombraries que fem les hem de retornar amb nosaltres. Passem la cadena i continuem pujant, ja anirem veient la caseta al lluny que serà la nostra següent fita.

En aquesta casa vivia un monjo que pertanyia a la mateixa ordre, però que estava a part del grup, el «frare del pa» el cridaven i solia recollir almoina.

Una de les esplanades de conreu del camí de La Trapa. (Foto: Turisme Petit).

Tercera part: arribada a la Trapa

Ara ens queda una pujada molt empinada, veurem de seguida que hi ha un tram que està encimentat. Cal anar amb precaució perquè pot resultar relliscós. Una vegada que arribem pel cap alt, se’ns obre una espectacular vista on ja veurem la finca de la Trapa i una vista parcial de Sa Dragonera. Ara tenim una agradable baixada que ens duu directament fins a l’entrada de la finca. L’entrada és lliure, però podem deixar un petit donatiu si ho considerem oportú per a ajudar a la seva conservació. És possible també que vegem voluntaris treballant a condicionar diversos dels edificis que formen part del monestir. En tot aquest espai tenim diversos pals de fusta que ens expliquen una mica la flora i fauna que podem trobar. Ens acostem al mirador per a gaudir de les vistes promeses.

Espectacular vista a Sa Dragonera. (Foto: Turisme Petit)
Una altra bella estampa de Sa Dragonera. (Foto: Turisme Petit).

Quarta part: de retorn a Sant Elm

Durant la baixada, hem pogut veure un rètol que posa Sant Elm, i que ens indica un possible camí de tornada. No aconsellem anar per aquí, és perillós i no existeix més senyalització que la inicial.  Per tant, pensant en els més petits o en els majors, recomanem gaudir de la volta pel mateix camí que hem fet.