El Pla de Refugis Climàtics a les escoles preveu estructures per donar ombra als patis amb plaques fotovoltàiques a la coberta

El Govern ha presentat aquest dilluns al CEIP Son Oliva, a Palma, el Pla de Refugis Climàtics a Centres Escolars de les Illes Balears, una iniciativa pionera els objectius de la qual són tant la reducció d’emissions mitjançant la generació d’energies netes per a l’autoconsum, com la creació d’espais públics que serveixin de resguard davant de les altes temperatures i el mal temps.
Aquest projecte es desenvoluparà a la zona d’esbarjo del centre palmesà, a partir de la construcció d’una marquesina d’uns 1.000 m2 de superfície i 200 kW, la qual comptarà amb dues instal·lacions fotovoltaiques per a autoconsum a la coberta. Podran beneficiar-se, a més de l’escola, subministraments elèctrics de l’Administració autonòmica com ara l’edifici d’oficines del Govern situat al carrer del Ter, o espais municipals situats a un radi de 2 km del centre. Cal destacar que el col·legi podria augmentar fàcilment la potència en cas necessari.
El projecte ha estat presentat pel conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, Alejandro Sáenz de San Pedro, i el d’Educació i Universitats, Antoni Vera. També hi han participat en aquest acte el director general d’Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic, Diego Viu, i el director de l’Institut Balear de l’Energia (IBE), Hernando Rayo.
Aquest pla s’iniciarà com a projecte pilot al CEIP Son Oliva, a Palma. S’espera que estigui finalitzat aquest estiu ja que les obres ja s’han licitat.
El conseller Sáenz de San Pedro ha explicat que, d’aquesta manera “donam resposta a una demanda històrica de tota la comunitat educativa de millorar les instal·lacions en les zones exteriors i a la vegada millorar-ne l’eficiència i l’estalvi energètic. Aquesta estructura cobrirà la totalitat d’una de les pistes esportives i generarà ombra al pati, cosa que permetrà refugiar-se de les altes temperatures i utilitzar la zona en dies de pluja. També servirà per fer esdeveniments dirigits a la comunitat”.
Per la seva banda Antoni Vera, conseller d’Educació i Universitats ha afegit que “estam centrats en actualitzar les infraestructures educatives, en naturalitzar els patis i en fer zones amb ombres. I aquesta col·laboració entre les dues conselleries permetrà posar unes pèrgoles que donaran ombra als alumnes. Aquest projecte es podrà implantar a altres centres de les Illes Balears”.
En aquest sentit, Hernando Rayo, director del Institut Balear de l’Energia (IBE) ha indicat que, “a més de servir com a ombra al centre, la coberta donarà energia fotovoltaica als centres educatius i als edificis que estiguin al voltant del centre. L’energia que produiran les plaques farà que el centre estalvii el 30 % de l’energia que consumeix”.
Aquesta marquesina permetrà una producció anual estimada de 350 Mwh i tindrà efectes ambientals positius, ja que comportarà una reducció de 162 Tn de CO2 a l’any, la qual cosa equival a sembrar 16.000 arbres. Aquest projecte pilot, que té un cost de licitació de 790.000 € euros (IVA exclòs), impulsarà noves inversions en col·laboració amb l’Institut Balear d’Infraestructures i Serveis Educatius (IBISEC).
El tipus d’estructures que s’han presentat avui pretenen diversos objectius, a més de generar energia i reduir les emissions de CO2. Entre ells s’inclouen:
1. Inspirar i educar sobre tecnologies sostenibles: la coberta solar serveix com a exemple inspirador per a la comunitat, demostra el compromís de la Comunitat Autònoma amb la adopció de tecnologies sostenibles i amb la creació d’espais per combatre el canvi climàtic. A més, es converteix en una eina educativa, en destacar la importància d’aquestes tecnologies per al medi ambient i el benestar futur.
2. Crear un espai polivalent i multifuncional: la coberta solar no només es limita a proporcionar protecció i generar energia, sinó que també es concep com un espai polivalent que es pot adaptar per a diversos usos i activitats. Això amplia les possibilitats d’ús de l’espai, la qual cosa fomenta la interacció i la participació en esdeveniments comunitaris, lúdics o acadèmics.
4. Generar un disseny arquitectònic integrat: la marquesina que suporta la coberta solar es dissenyarà de manera que proporcioni un espai lliure en altura d’uns vuit metres a tota l’àrea de instal·lació, que garantirà així un entorn espaiós i confortable per als usuaris. Aquest disseny integrat, no només compleix criteris funcionals, sinó que també contribueix a l’estètica general, i promou un entorn actual, agradable i harmoniós.
Aquesta inversió ha estat promoguda per la Conselleria d’Empresa, Ocupació i Energia a través de l’Institut Balear de l’Energia, per mitjà del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del Govern de l’Estat.