Ara llegint
Sa Punta de n’Amer, un bon lloc per passar el dia en família

Sa Punta de n’Amer és una Àrea Natural d’Especial Interès (ANEI) que està situada entre les platges de Cala Millor i Sa Coma. Ocupa una àmplia zona de gran valor natural, cultural i històric, que podem recórrer en família i que té diversos punts d’interès. Lo més atractiu és conèixer la famosa torre de sa punta de n’Amer que és coneguda com «Es Castell», que data de segle XVII, i que podrem veure per dins i fins i tot pujar a la terrassa per tenir unes magnífiques vistes de l’entorn. A més, podrem conèixer alguna de les antigues pedreres de «marès» de Mallorca, en què s’han format algunes piscines naturals o els búnquers abandonats de l’època de la guerra civil espanyola.

Per desgràcia no existeixen a la zona unes indicacions clares de com fer aquest recorregut i és fàcil despistar-nos   si volem fer-ho de forma circular.

Quan anem amb nens aquests detalls són molt importants i ens sorprèn que encara hi hagi aquest tipus de dificultats en zones tan turístiques.

Nosaltres proposem fer-ho de forma lineal, fent la ruta d’anada i tornada pel mateix camí. D’aquesta manera no hi haurà pèrdua i podrem aprofitar millor el temps i veure els més interessant.

El punt de partida el podem fer des de la Platja de Cala Millor. Fora de l’època estival és bastant fàcil aparcar a prop. Per anar cap a la talaia, hem d’anar fins al final de passeig marítim de Cala Millor en direcció a la Platja de Sa Coma.

Torre de Sa Punta de n’Amer. (Turisme Petit)

De seguida que s’acaba el passeig, hem d’entrar a la platja i caminar uns metres per arribar de forma ràpida a el camí que ens porta fins a la torre. És una petita drecera amb l’avantatge que estem vorejant la mar.

Molt ràpid arribem al camí de terra i un cop allà, hem seguir-lo fins arribar a la torre. Calculem que són uns 30 minuts. Només està a 2,4 km. Podem trobar cotxes, bicicletes i fins i tot cavalls o ponis.

En arribar  ens trobem amb un restaurant, una zona de pàrquing àmplia i l’entrada a la torre que es pot visitar de 10,00 a 18,00 h. L’accés és lliure i gratuït. Es tracta d’una torre de defensa que anomenen “El castell” i se situa a una altitud d’uns 35 metres sobre el nivell de la mar.

Va ser acabada a finals de segle XVII i restaurada a la fi de el segle XX. La seva missió era de vigilància i defensa dels habitants de la zona i dels pobles propers contra les nombroses incursions dels corsaris i pirates que saquejaven amb freqüència aquestes costes.

A la part alta les vistes a les badies de Cala Millor i Sa Coma són precioses i trobarem un canó de bronze. És un monument poc conegut pels mallorquins però de gran interès històric.

Una altra aturada, el punt geodèsic

Abans de seguir, si ens situem davant de l’entrada a la talaia, a mà esquerra, veurem una sèrie de camins que ens permeten passejar per la zona i apropar-nos a la costa i la famosa Punta de n’Amer

Si seguim tota l’estona pel camí que ens queda a mà esquerra, arribarem a un pinto geodèsic de l’Institut Geogràfic Nacional. Aquí tindrem una vista més panoràmica de la platja de Cala Millor i la visió llunyana de la torre que demostra la seva importància com a lloc de vigilància.

Podem tornar pel mateix camí fins a la torre i dirigir-nos a les piscines naturals de les antigues pedreres de «marès» Prendrem el camí més ample, el de l’esquerra, amb direcció a Sa Coma, però només ho haurem de fer un tram.

Caminarem uns 400 metres i veurem una mena de camí a mà esquerra.

Si agafem aquest camí, arribarem a la part de dalt de les pedreres, una visió que val la pena. Des d’aquest punt és complicat donar una ruta exacta de com baixar, pel que recomanem anar amb precaució amb els nens, però hi ha diverses zones bastant accessibles per poder realitzar la baixada sense major problema.

Un cop estem a nivell de la mar podrem descansar una estona i fins i tot descalçar els peus per posar-los en remull. Nosaltres vam veure diversos nens petits corrent molt contents.

El contrast amb la mar i la pedra tallada és espectacular. I la mar entra entre les roques per formar aquestes petites piscines naturals.

Si mirem cap a Sa Coma ja divisem, no gaire lluny, un dels antics búnquers.

Des d’aquí recomanem dues opcions:

Una, és arribar fins al búnquer més proper i des d’allà reprendre el camí i tornar de tornada a Cala Millor per la mateixa ruta. Es pot veure el camí des del propi búnquer.

Una altra opció, una mica més llarga, és arribar a la Platja de Sa Coma vorejant la mar. Després tornarem pel camí ample que porta a la torre (des d’aquí si que hi ha un indicador) i des de la mateixa torre, tornar a la Platja de Cala Millor seguint el mateix recorregut que hem fet a l’anada.