El Consell de Mallorca protegeix les neules com a patrimoni immaterial

Les neules de Mallorca han rebut avui la protecció institucional com a bé d’interès cultural immaterial. El Consell de Mallorca ha aprovat per unanimitat aquesta proposta en la Comissió Insular de Patrimoni celebrada aquest dimarts. La vicepresidenta del Consell i consellera de Cultura i Patrimoni, Antònia Roca, ha explicat que aquest reconeixement suposa un pas clau per salvaguardar aquesta expressió tradicional de l’illa, a l’espera de finalitzar el tràmit oficial el 2025.
L’expedient, iniciat el passat 9 de desembre pel Consell Assessor de Patrimoni Cultural Immaterial, és el primer que es tramita en aquest òrgan. El grup d’experts que el conforma està integrat per l’historiador Juan José Soler, l’escriptora Caterina Valriu, el cronista Bartomeu Bestard, la musicòloga Eugènia Gallego i l’artesana Joana Maria Borràs.
A partir d’ara, s’iniciarà un tràmit d’audiència pública de dos mesos, amb la notificació a entitats com l’Associació de Neulers de Mallorca, la Federació de Municipis i el Bisbat de Mallorca. Finalment, la proposta definitiva serà votada en el Ple del Consell de Mallorca.
Una tradició que es reinventa per Nadal
Coincidint amb les festes de Nadal, el Consell de Mallorca ha impulsat una campanya de difusió per posar en valor les neules. Tres espais emblemàtics de Palma –la Misericòrdia, el Palau del Consell i el Teatre Principal– s’han decorat amb neules elaborades per l’artista Macià Tugores.
A més, s’ha organitzat un concurs escolar d’elaboració de neules, amb la participació de més de 1.700 alumnes de 23 centres escolars. Paral·lelament, el Consell ha distribuït 110.000 neules entre centres de gent gran i centres de dia de l’illa, amb l’objectiu de fomentar la creativitat i la participació activa en aquesta tradició. Aquelles persones interessades també poden sumar-se a la iniciativa recollint neules a la Misericòrdia.
A més, el passat dia de la Immaculada Concepció i per setè any, Moscari i la seva parròquia foren, un any més, l’indret de la trobada d’amics de les neules de Nadal. És una trobada per a la preservació d’aquesta tradició del Nadal mallorquí, arrelat a molts de municipis, on hi trobem neulers i neuleres.