Ara llegint
El preu de la garrova no aixeca el cap

El preu de la garrova no aixeca el cap

El preu de la garrova no aixeca el cap

Tot va ser un miratge, una bambolla. Tres anys excepcionals en els quals la garrova es va arribar a pagar a 2 euros el quilo, o més i tot en algunes zones on el producte assoleix major qualitat. Va ser els anys 2020, 2021 i 2022, quan l’or negre de Mallorca es pagava a preus inimaginables a causa d’una carambola de circumstàncies que causaren una important febre i motivaren, fins i tot, la sembra de noves plantacions d’aquest sofert gran productor.

Però el 2023 i també el 2024 es va passar dels 2 euros als 32 cèntims, després als 50 cèntims, i a molts els fugiren les rialles. En realitat, es tractava de preus habituals en els exercicis anteriors. Però n’hi havia que pensaven que aquest gran negoci continuaria una bona temporada més.

Aquest 2025 la tendència és similar. La Cooperativa Pagesa d’Inca ha instal·lat una pissarra amb els seus preus: 42 cèntims per quilo de garrova dels socis i 40 per als que no ho són. Camp Mallorquí eleva aquests preus a 47 i 41 cèntims respectivament. A Sóller, on la garrova és més prima, es baixa fins als 39 cèntims.

Els motius de la davallada són els típics d’una bambolla. El boom té com a conseqüència una minva de la demanda, quan els consumidors opten per altres mercats o, fins i tot, per altres productes que tenguin unes característiques similars. No es poden mantenir els preus per als productors a més d’1 euros, i encara menys a 2.

Per als productors, el preu que predomina aquesta temporada no és dolent. S’ha de tenir en compte que els garrovers presenten un bon esplet i que la collita retrà. Es tracta, això sí, de posicionar-se en campanyes similars a les de la dècada passada, però el preu és suficient per fer la collita, no per enriquir-se.

Això sí, la dificultat és ara la de trobar mà d’obra disposada a aguantar les dificultats del fora vila mallorquí, amb la competència del sector del turisme i amb les contínues onades de calor que motiven que collir garroves, com moltes altres feines dels pagesos, esdevenguin molt dures.

Disponible en Google Play

© 2020 Fora Vila Verd

Anar a dalt