El parc de Mondragó lluita contra les espècies invasores
La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural duu a terme aquests dies tasques de conservació ambiental a la zona de la Punta des Blanquer, al Parc Natural de Mondragó. L’objectiu d’aquestes actuacions, que s’emmarquen en el Programa Anual d’Execució del parc per a 2024, és eliminar espècies al·lòctones de flora que representen una amenaça per a la biodiversitat autòctona.
Segons el conseller d’Agricultura, Pesca i Medi Natural, Joan Simonet, “moltes d’aquestes espècies invasores competeixen amb les espècies naturals pròpies, provocant una pèrdua de biodiversitat considerable. De fet, actualment es consideren la segona causa d’aquesta pèrdua a nivell planetari. Per això, és crucial dur a terme tasques de control i conservació com les que s’han realitzat a Mondragó”.
En aquesta ocasió, s’han eliminat exemplars d’atzavara (Agave americana), una espècie invasora inclosa al Catàleg espanyol d’espècies invasores. El Pla d’Ordenació dels Recursos Naturals (PORN) de Mondragó, aprovat el 2022, estableix l’obligació per a l’òrgan gestor del parc de promoure i executar actuacions de control, seguiment i eliminació d’aquestes espècies. La retirada d’Agave americana i Carpobrotus spp. es considera prioritària per a la conservació del parc.
En concret, s’han eliminat uns deu exemplars d’atzavara d’un diàmetre aproximat de dos metres, a més d’altres de menor grandària. També s’han retirat peus de Carpobrotus spp. Durant els propers mesos, es farà un seguiment exhaustiu de la zona per evitar la proliferació de rebrots.
Aquestes tasques de conservació s’afegeixen a les mesures executives previstes en el Pla de Gestió de la Xarxa Natura 2000 de Mondragó, amb l’objectiu de preservar la riquesa natural d’aquest espai protegit i garantir la seva conservació per a les futures generacions.