Un projecte investiga la viabilitat de l’ús de les escòries en la producció de rajoles

L’empresa Huguet Rajoles Hidràuliques està duent a terme un projecte d’investigació per formular ciments activats a partir de les escòries generades a les plantes incineradores de residus sòlids urbans de Mallorca. Aquesta actuació ha estat subvencionada amb 30.000 euros provinents de la convocatòria de subvencions per impulsar l’economia social i circular, gestionar de manera sostenible els residus turístics i crear llocs de feina, finançades a través del fons de l’Impost de Turisme Sostenible (ITS).
Les actuacions previstes al projecte són la investigació referent a la formulació de ciments activats alcalinament a partir d’escòries d’incineració; la formulació de morters i formigons amb ciments activats alcalinament formulats amb escòries d’incineració i l’estudi d’escalabilitat i producció de rajoles, prefabricats i/o rentadors obtinguts amb morters i formigons formulats amb ciments activats alcalinament.
El conseller de Medi Ambient i Territori, Miquel Mir, i el director general de Residus i Educació Ambiental, Sebastià Sansó, han visitat, aquest dilluns Huguet Rajoles Hidràuliques. Mir ha remarcat la importància d’un projecte com aquest «que pot esdevenir pioner a l’hora de donar un altre ús a les escòries dels residus sòlids urbans a les Illes Balears». El conseller també ha subratllat que «és cabdal demostrar que l’economia circular també diversifica a través de la investigació, una eina clau per assolir uns processos més sostenibles i respectuosos amb la nostra terra».
En total, la convocatòria, dotada amb 1,3 milions d’euros, ha subvencionat 14 projectes per valor d’1.027.140,37 d’euros i inclou cinc categories. En la primera, reutilització de productes, s’han subvencionat tres projectes, igual que en la destinada a la preparació per a la reutilització de residus. Pel que fa a la de compostatge i altres processos de transformació biològica, on s’han atorgat subvencions a dos projectes, mentre que a la categoria de reciclatge de residus se n’han atorgat tres. Per últim, tres actuacions estan subvencionades per desenvolupar projectes d’I+D+i en matèria de residus en el marc de l’economia circular.
En el marc d’aquesta presentació, el director general ha aprofitat per anunciar que el Govern impulsa una expressió d’interès per a fomentar l’economia circular en l’àmbit de l’empresa com a instrument per a la recuperació. L’objectiu és recopilar la informació que permeti la definició i el desenvolupament de les línies estratègiques d’actuació subvencionables per al foment de l’economia circular en l’àmbit de l’empresa.
Les persones interessades podran presentar propostes des d’aquest dilluns i fins dia 23 d’abril de 2023 a través de residus.caib.es.